Stap 1: voer een schoolbrede scan uit.
Wij willen ook in coronatijd de leerlingen goed in beeld houden. We hadden daarom al voor het bericht van de minister besloten regelmatig KIC te gebruiken. Eigenlijk is KIC een dashboard waarop de mentor kan zien hoe het met de leerlingen gaat en welke acties hij of zij kan ondernemen om de situatie te verbeteren.
In de KIC-webapp vind je verschillende vragenlijsten. Wij hebben voor de eerste scan de speciale coronavragenlijst gebruikt. De leerlingen ontvangen die per e-mail. Zij hoeven dus niet in te loggen en hebben geen toegang tot de app.
Stap 2: koppel de klassen aan de mentoren
Als de resultaten binnen zijn, importeert de administrator de leerlingen en klasgegevens in het systeem. Vervolgens kan de mentor inloggen via Entree en een koppeling met de eigen leerlingen maken. Met een druk op de knop kun je dan op zowel school- als klasniveau de gegevens analyseren. De mentor kan nog aanvullende vragenlijsten uitzetten, maar dat hoeft niet.
Het is nog niet helemaal duidelijk welke eisen het ministerie precies stelt aan de NPO-aanvraag, maar met stap één en twee heb je alle informatie die je nodig hebt op het moment dat de minister met specificaties komt.
Stap 3: bepaal je interventies en voer ze uit
Bij de KIC-webapp wordt een heel scala aan mogelijke interventies geleverd. Daarover kun je dus al gaan nadenken voor het keuzemenu van het ministerie beschikbaar is.
Op basis van onze resultaten heeft ons zorgadviesteam aanbevolen om vooral activiteiten met de grote groep te organiseren. Door bijvoorbeeld veel samen te sporten en huiswerk te maken, worden de groepsdynamiek en het samen leren bevorderd. Als school voer je op een gezonde manier de druk op om deel te nemen. Dat geeft je de mogelijkheid om de leerlingen aan te spreken die zorg nodig hebben, zonder dat je de grote groep vergeet.
Stap 4: voltooi de cyclus.
KIC is een duurzaam systeem dat je langdurig kunt gebruiken. Door de vragenlijsten planmatig in te zetten kun je zien of de interventies het gewenste effect hebben en bijsturen.
Dankzij KIC hebben wij nu een goed overzicht van het sociaal-emotioneel welbevinden van onze leerlingen. Ongeacht wat de minister vraagt: iedereen wil toch weten hoe het met zijn leerlingen gaat?