Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

Moodle van OpenEdu: gedifferentieerd onderwijs voor alle leerlingen

Interview met Kees Koopman en Rogier de Wit, coördinatoren Onderwijs & ICT, over werken met Stercollecties in Moodle via OpenEdu

CSG Jan Arentsz werkt al langere tijd met de Stercollecties en de elektronische leeromgeving Moodle via OpenEdu. Docenten worden gestimuleerd om zelf de regie in handen te nemen als het gaat om het verzorgen van kwalitatief goed onderwijs. De Stercollecties passen perfect in dit streven door als school zelf leermiddelenarrangementen aan te bieden via de eigen leeromgeving.

Rechtstreeks importeren

“Docenten plaatsten voorheen zelf eigen materiaal en weblinks (url's) van de Stercollecties in Moodle. Toen OpenEdu, de Moodle-partner van het Jan Arentsz, de mogelijkheid realiseerde om Stercollecties rechtstreeks te importeren in Moodle was dat goed nieuws.

Er worden nu in Moodle geen weblinks naar externe inhoud geplaatst, maar docenten plaatsen zelf de inhoud van de Stercollectie rechtstreeks” vertelt Kees Koopman. Docenten nemen de regie in eigen handen door in Moodle zelf de volgorde te bepalen van de Stercollectie. De docent bepaalt op deze manier volledig het aanbod dat hij klaarzet voor de leerlingen en kan op basis van behaalde scores gemakkelijk vervolgmateriaal aanbieden. 

Differentiëren

Het is nu mogelijk om met behulp van ICT leerlingen gedifferentieerd onderwijs te bieden. Als na een digitale toets, verslag, werkstuk of ander assessment blijkt dat een leerling bepaalde stof nog niet goed beheerst, dan kan de docent met Moodle automatisch aanvullend lesmateriaal aanbieden. Deze differentiatie was niet op deze schaal mogelijk zonder de digitalisering van het onderwijs.

Moodle krijgt in komende updates de mogelijkheid leerplannen en kerndoelen te plaatsen waaraan allerlei activiteiten kunnen worden gehangen. We willen ook meer inzicht krijgen in de voortgang van de leerlingen; in schooljaar 2016/2017 wordt dit werkend opgeleverd.

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk