Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

Lancering Portfolio-site.nl: Veel interesse in gemakkelijke en veelzijdige digitale portfolio

Uitgerust met een wensenlijstje, een tablet om zelf zo snel mogelijk aan de gang te gaan, of enkel een gezonde dosis nieuwsgierigheid kwamen zo’n dertig geïnteresseerden dinsdag 17 april af op de lancering van Portfolio-site.nl. Met deze nieuwe online tool van VO-content kunnen leerlingen een digitaal portfolio samenstellen, waarover zijzelf de volledige controle hebben. De behoefte daaraan blijkt groot.

 

De zaal op het kantoor van VO-content is goed gevuld met vakdocenten, mentoren, decanen en onderwijsadviseurs. Een meerderheid van hen is op zoek naar een tool om vaardigheden van de leerlingen te monitoren, blijkt uit een korte inventarisatieronde door coördinator kwaliteitszorg Marjolein Janssen. Opvallend: slechts een kleine minderheid maakt al gebruik van een portfolio om de vaardigheden van leerlingen bij te houden.

Het is niet vreemd dat zoveel scholen juist nu op zoek zijn naar mogelijkheden om gemakkelijk en gestructureerd een portfolio samen te stellen. Veel onderwijskundige ontwikkelingen streven naar een betere balans tussen cognitieve, sociale en persoonlijke ontwikkeling. Een portfolio is daarvoor een handig, zo niet onmisbaar instrument. Het kan ingezet worden bij het vormgeven van mentoraat en LOB, maatwerk, het plusdocument, leerdoeldenken en vakoverstijgend onderwijs.

Tegen die achtergrond zijn drie docenten uit Noord-Holland naar Utrecht getogen, met een wensenlijstje om zich goed te kunnen oriënteren. “We hebben een aantal portfolioproducten bekeken, maar we hebben nog niets gevonden wat voldoet aan al onze wensen”, vertelt een docent. “We willen eerst kijken wat er op de markt is, voor we een beslissing nemen”, vult haar collega aan.

En precies dat is vandaag de bedoeling, benadrukt Marjolein Janssen: “Het doel is dat jullie aan het einde van de middag zicht hebben op de mogelijkheden van Portfolio-site.nl en geïnspireerd zijn door praktijkvoorbeelden.”

De mogelijkheden

De bijeenkomst begint met een primeur: met de eerste vertoning van het promotiefilmpje wordt de campagne officieel afgetrapt. In dit filmpje wordt kort uiteengezet wat Portfolio-site.nl is en waarvoor het instrument kan dienen. Aansluitend gaat Ilse Gmelig dieper in op de functionaliteit en de principes achter de tool. Het uitgangspunt is dat leerlingen eenvoudig en gestructureerd een digitaal portfolio kunnen opbouwen, waarbij competenties aan concrete taken worden verbonden. De leerling staat daarbij centraal: hij kiest zelf welke producten hij erin zet, en met wie hij iets deelt “Zelfs als hij het helemaal wil weggooien, dan kan dat.”

Het raamwerk van competenties wordt opgebouwd door de school of de docent. Iedere competentie wordt opgedeeld in indicatoren, die leerling en docent met behulp van Rubrics kunnen scoren. Als laagdrempelige kennismaking kan een school de voorbeeldportfolio’s overnemen die door de pilotscholen zijn ontwikkeld. In de toekomst kunnen ook bepaalde standaarden, zoals de loopbaancompetenties van Marinka Kuijpers, toegevoegd worden.

Het is ook mogelijk om, in plaats van competenties, leerdoelen als uitgangspunt te nemen. “Maar”, waarschuwt Ilse, “houd in de gaten waarvoor je het instrument wilt gebruiken. Het is een tool om persoonlijke ontwikkeling vast te leggen, niet om producten met cijfers te beoordelen.”

De praktijkvoorbeelden

Portfolio-site.nl is tot stand gekomen op basis van uitgebreide feedback van leerlingen, docenten en ouders. Tijdens de pilot hebben zij aanbevelingen gedaan op het gebied van opmaak, mogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid. Een van de scholen die de pilot uitgevoerde, is het Corlaer College in Nijkerk. Docente Mariska van den Heuvel vertelt vanmiddag over haar ervaringen met de site. “De leerlingen beschikken nu over een centraal punt waar al hun eigen producten en taken op staan. Dat geeft ze meer inzicht in hun eigen vaardigheden. Ze nemen de regie over hun eigen leerproces en hebben ook een belangrijke rol in de communicatie daarover naar hun ouders.”

Leerlingen vinden de site gemakkelijk in gebruik

Mariska wordt vergezeld door twee leerlingen, de sterren uit de promotiefilm. Seher neemt het publiek mee op reis door haar eigen portfolio. Het kost haar geen moeite door de site te navigeren. In de pauze laat ze weten dat ze de site leuk en gemakkelijk in gebruik vindt: “Ik heb liever een portfolio dan een proefwerk. Het is leuk omdat je jezelf ermee kunt verbeteren. Je leert veel over jezelf.” Haar mede-leerling Sorab vertelt in zijn presentatie over het driehoeksgesprek dat hij op basis van zijn portfolio met zijn mentor en moeder heeft gehouden. Ook hij vindt de site leuk en handig. “Ik kan ermee laten zien waar ik goed in ben.”

Dan is het tijd om zelf met Portfolio-site.nl aan de gang te gaan. Een groepje docenten staat in een hoek op tablets te experimenteren, terwijl Alien Siero van de helpdesk verderop technische vragen beantwoordt. Anderen maken van de gelegenheid gebruik om de ervaringsdeskundigen te bevragen of contact te leggen met gelijkgestemde collega’s.

Een goede voorbereiding op een flexibele loopbaan

Wanneer Ron Spruit, decaan op het Martinuscollege in Grootebroek het woord neemt, hebben de meeste aanwezigen al een goed beeld van de mogelijkheden van de site. Ron legt uit hoe hij Portfolio-site.nl gebruikt om leerlingen voor te bereiden op een flexibele loopbaan. Want wie doet er nu nog waar hij voor opgeleid is, vraagt hij de zaal. “Het gaat niet om de keuze, maar om het keuzeproces. Portfolio-site.nl geeft leerlingen inzicht in hun eigen kwaliteiten en talenten. Hun activiteiten worden met elkaar verbonden, als ze daarop terugkijken zien ze groei. Tegelijk ziet de docent meer van de persoon achter de leerling, en laat het portfolio aan de ouders zien hoe de leerling zich ontwikkelt. Ook zij zijn dus positief.”

Kennismaking geslaagd, hoe nu verder?

Het vormgeven van een eigen raamwerk van competenties, indicatoren en taken, en implementeren van het portfolio in een school kost uiteraard tijd. VO-content biedt daarbij graag begeleiding

Zoals alle goede producten, is ook Portfolio-site.nl nooit af. De etalage zal nog worden uitgebreid, er komen meer mogelijkheden om een profiel te personaliseren en er wordt gekeken naar manieren om het portfolio mee te nemen, ook nadat een entree-account is beëindigd. Kortom: “Suggesties voor doorontwikkeling blijven welkom”, sluit Ilse Gmelig af.

Stel een vraag Helpdesk