Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

Werk aan concreet plan van aanpak tijdens de Masterklas 'Implementatie formatief handelen'

Geschreven door Harm Peter Smilde op 07 juni 2023

Op woensdag 6 december organiseert Stichting VO-content de MasterKlas 'Implementatie formatief handelen in Utrecht. Die is bedoeld voor docenten, team- en schoolleiders die structureel aandacht willen besteden aan formatief handelen binnen hun school.

  • De MasterKlas geeft handvatten voor de aanpak en implementatie van formatief handelen
  • Startpunt vormt de onderwijsvisie van de school
  • Met andere scholen ervaringen uitwisselen is belangrijk onderdeel van de bijeenkomst

Meer informatie over de MasterKlas

‘Een toenemend aantal scholen heeft de wens met formatief handelen aan de slag te gaan, maar ze weten niet altijd hoe ze dat moeten aanpakken’, zegt adviseur van VO-content Herman Rigter. ‘Door het volgen van de MasterKlas krijgen de deelnemers handvatten specifiek voor hun eigen school.’ Die handvatten bestaan onder andere uit een ingevuld praktisch format en een lijst met scholen die ook bezig zijn met dit thema.

      

Aansluiten bij visie school

Belangrijk bij de inzet van formatief handelen is dat die aansluit bij de onderwijsvisie van de school. ‘In ons whitepaper over formatief handelen noemen we verschillende strategieën’, zegt Paul Westeneng van VO-content. ‘Die hebben allemaal hun voor- en nadelen. De vraag is dan: welke strategie past bij mijn school?’ 

Een ander punt is dat het belangrijk is binnen de school af te spreken wanneer bepaalde stappen in het proces zijn afgerond. Westeneng: ‘Dat is een soort sociaal contract. Dat maakt de kans groter dat het lukt Formatief handelen succesvol te gaan gebruiken.’

Elkaar op weg helpen

Een essentieel onderdeel van de MasterKlas is ‘peer feedback’. ‘Zo wissel je ervaringen uit’, zegt Westeneng, ‘en kun je elkaar op weg helpen. Dat werkt volgens ons goed.’ Met opzet heeft de MasterKlas niet de vorm van een webinar met een stapel sheets, maar is gekozen voor een hele middag live met elkaar aan het werk te gaan, inclusief diner. ‘Op die manier kun je ruim de tijd nemen én hoef je het niet alleen te doen’, vindt Rigter.

Verdieping

Sowieso is kennismaken met andere scholen al een goede reden om mee te doen met de MasterKlas. Het werken in groepen bevordert het leerproces. ‘Daarom vragen we op het inschrijfformulier al wat de situatie nu is en wat de school wil bereiken’, zegt Rigter. ‘Daar houden we rekening mee bij de indeling van de groepen.’ Westeneng: ‘Deelnemers gaan na de MasterKlas naar huis met een verdieping voor het inzetten van formatief handelen. Omdat zij hun omstandigheden zelf het beste kennen, kunnen ze de uitwerking vervolgens op hun eigen wijze invullen.’


Praktische informatie

De MasterKlas is op woensdag 6 december 2023 van 14.00 uur tot 18.30 uur in Utrecht (inclusief diner). Het is nu mogelijk je aan te melden.

Inschrijven? mail naar Joost Dusseljee

 

Whitepapers

Meer weten over Formatief handelen? Download dan de gratis whitepapers:

Formatief handelen, wat is het en wat kun je er mee?

Formatief handelen, een succesvolle implementatie op school

 

Terug naar blogoverzicht
Stel een vraag Helpdesk