In dialoog met leerling en ouders
Een van de docenten die het portfolio gebruikt in de mentorlessen, is Joey van de Beek. “Het werken met het portfolio bevalt mij goed. Ik bied de leerlingen een opdracht aan en daarmee gaan ze aan het werk. Als deze klaar is, laten ze deze vervolgens ook zien. Dan bespreken we nog wat vragen en moeten ze soms nog wat aanpassen. Dan zetten ze het product in het portfolio. De leerlingen kunnen zo overzichtelijk zien wat ze hebben gemaakt en hoe ze zelf vonden dat het is gegaan. Aan de hand van hun eigen beoordeling kan ik dan met hen in gesprek gaan. Soms pas ik daarna mijn beoordeling nog een beetje aan.”
Dat gesprek is meer dan een mooie bijkomstigheid, waarschuwt hij. “Als je niet in gesprek met ze gaat en de opdracht niet bekijkt, doet een aantal leerlingen alles heel kort. Dat is jammer. Hetzelfde geldt voor de beoordeling: sommige leerlingen vinden dat ze alles al heel erg goed doen. Het blijft wel hun beoordeling natuurlijk, maar deze moet, vind ik, wel realistisch zijn.”
Ook voor de dialoog met de ouders heeft het portfolio meerwaarde, benadrukt Van den Heuvel. “In plaats van de tienminutengesprekken houdt de leerling nu twee keer per jaar driehoeksgesprekken met zijn mentor en ouders. Ouders zijn er ook heel erg bij betrokken en waarderen het portfolio enorm. Zij zien op een hele andere manier hoe hun kind zich ontwikkelt.”
Wat de Masterkl@s oplevert
Scholen die overwegen een portfolio in te voeren, kunnen veel baat hebben bij een bezoek aan de Masterkl@s op het Corlaer College, denkt Haan: “Wij zijn vanaf het begin betrokken geweest bij de ontwikkeling van Portfolio-site.nl. We kunnen laten zien dat de tool in onze hele onderbouw goed werkt. Dat heeft zijn weerslag op de bovenbouw: daar voeren we het nu ook in.”
Op 4 april laten de docenten en leerlingen van het Corlaer zien wat je met het portfolio kan, hoe je dat doet, wat het oplevert en waarom je ermee aan de slag zou gaan. “Als je een blanco format voor je ziet kan dat imponerend zijn: ga er maar aan staan om het te vullen. Wij hebben hier de instrumentatie van de competenties en taken goed op touw gezet. Daar kunnen anderen hun voordeel mee doen.”
Toch is het belangrijkste doel van de Masterkl@s, vindt Haan, het delen van ervaringen. “Deelnemers kunnen vragen stellen, maar ook hun twijfels kenbaar maken. Ik zou graag willen dat mensen enthousiast worden. Dat ze zien dat het portfolio helemaal op hun situatie is toe te spitsen, op wat zij belangrijk vinden, en dat ze daardoor gemotiveerder zijn om ermee aan de slag te gaan.”
Meer informatie over het programma en aanmelding van de Masterkl@s op 4 april