ContactHelpdeskMijn VO-content

Evidence informed werken

Samen aan de slag met onderwijsverbetering

Elke onderwijsvraag van een school is uniek. Daarom werken wij vanuit VO-content altijd evidence informed: we combineren wetenschappelijke inzichten met praktijkkennis en passen dit toe binnen de unieke context van jouw school.

Samen met een VO-content adviseur ga je op zoek naar het antwoord op jouw vraag. We onderbouwen onze aanpak met praktijkverhalen uit heel Nederland, benutten kennis uit toegepast praktijkonderzoek en werken vanuit de specifieke context van jouw school, jouw leerlingen en jouw team. Zo zorgen we ervoor dat je niet alleen plannen maakt, maar deze ook duurzaam en effectief in de praktijk brengt.

Onze adviseur is jouw gids in dit proces. We werken altijd samen en kiezen werkvormen die passen bij de situatie en wensen van jouw school. Alle werkvormen die we inzetten zijn gebaseerd op kennis uit de praktijk en komen uit de kennisbanken van Impuls Open Leermateriaal, SLO en de VO-raad.

Zo werken wij: het stappenplan van VO-content

Stap 1: Wat en waarom?

In een eerste intakegesprek met jouw school brengen we samen in kaart wat er speelt en wat de onderliggende vraag is. Dit doen we met een interview en intakeformulier, zodat we helder krijgen welke ondersteuning het beste past.

Stap 2: Hoe pakken we het aan?

Op basis van kennis uit praktijk en theorie stelt onze adviseur een aanpak voor die past bij jouw school. Indien nodig zetten we aanvullend onderzoek uit. We zorgen dat de aanpak aansluit bij de unieke context van jouw school.

Stap 3: Ontwerpen en uitvoeren

Samen met docenten gaan we aan de slag in praktische workshops om een proces of onderwijsthema uit te werken. Vervolgens zetten we de eerste stappen in de uitvoering. De werkvorm wordt aangepast aan jouw situatie.

Stap 4: Evalueren en aanpassen

Na een afgesproken periode evalueren we de werkwijze en passen deze aan waar nodig. We adviseren scholen om cyclisch te werken en jaarlijks de werkwijze te actualiseren.

Ik wil graag een vrijblijvend kennismakingsgesprek

"*" geeft vereiste velden aan

Geslacht
Geef aan over welk onderwerp je contact wilt
Bij het versturen van dit formulier ga je akkoord met het Privacy statement en de Algemene voorwaarden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wil jij werken aan onderwijsverbetering op jouw school? Neem dan contact met ons op.

‘Ik denk dat het goed is dat je met een frisse blik kijkt naar hoe andere docenten en scholen het aanpakken. Zo leer je echt van elkaar.’

Esmee RuttenDocent Nederlands

Samen aan de slag: werkvormen die bij jouw school passen

In de uitvoerende fase van het stappenplan gaan we écht samen aan de slag met jouw team. We kiezen altijd een werkvorm die past bij de situatie op jouw school, de vraag die er ligt en de beschikbare tijd en ruimte van jouw team.

We brengen de context van jouw school in kaart, benutten ons uitgebreide netwerk en doen gericht deskresearch om aan te sluiten bij wat er al bekend is. Soms brengen we een inspirerend voorbeeld in van een andere school die met een vergelijkbare vraag aan de slag is gegaan.

We maken gebruik van beproefde methodieken en materialen van onze samenwerkingspartners:

  • Impuls Open Leermateriaal (IOL): zoals het leerwiel en praktische toolkits voor teamontwikkeling.
  • SLO: instrumenten voor curriculumontwerp, zoals het curriculair spinnenweb.
  • VO-raad: methodieken voor een gestructureerde aanpak van schoolontwikkeling.

Creatieve werkvormen

Onze werkvormen zijn altijd praktisch, interactief en direct toepasbaar in de praktijk. Samen zorgen we dat jouw team in beweging komt, met ruimte om te leren, te proberen en te verbeteren.

Inspiratiesessie

Een interactieve sessie waarin we voorbeelden van andere scholen en praktische handvatten delen, en jouw team zelf laat onderzoeken wat mogelijk is.

Workshop curriculumontwerp

Met behulp van het curriculair spinnenweb of het leerwiel brengen we in kaart welke keuzes er al zijn en waar nog ruimte is voor verbetering.

Praktijksafari

We analyseren een lesdag of proces binnen jouw school en onderzoeken met het team wat goed werkt en waar kansen liggen.

Werksessie ‘van wens naar actie’

Het team werkt onder begeleiding aan het concretiseren van een ambitie naar een eerste uitvoerbare stap.

Intervisie met andere scholen

Bij vergelijkbare vragen brengen we scholen met elkaar in contact om praktijkervaringen en tips uit te wisselen.

Toolkit-sessie

We zetten een praktische toolkit in (bijvoorbeeld de IOL toolkit) waarmee het team zelf in groepjes aan een vraagstuk kan werken.

De veldexpertscholen vertellen hun verhaal

Jasper de Jong
’Veldexpertscholen hebben voortrekkersrol in ontwikkelen open leermateriaal’
Er moet meer digitaal open leermateriaal komen, vindt de overheid. Dat zorgt voor beter passend onderwijs, leukere lessen en meer werkvreugde. Zes vo-scholen zijn hier nu met subsidie en ondersteuning actief mee aan de slag. ‘Ben je bezig met open leermiddelen, dan ga je als docent beter nadenken over je onderwijs.’
Jasper de Jong
Jasper de Jong
teamleider bovenbouw Waldheim-Mavo
Lees verder
Kees Versteeg en Ron Zuijlen
Open leermateriaal is dé oplossing voor grip op kwaliteit 
‘Scholen die nog moeten beginnen met het maken van open content, kunnen leren van alle fouten en alle kennis die je in dat proces opdoet. En het heeft een meerwaarde om dat als scholen met elkaar te delen.’
Kees Versteeg en Ron Zuijlen
Kees Versteeg en Ron Zuijlen
Lees verder
Jan Broeder en Marcel Jansma
Voor goed onderwijs is de juiste mix van leermiddelen nodig
Meer digitaal open leermateriaal gebruiken is niet een doel maar een middel. Op het Westeraam vmbo in Elst was open leermateriaal een gevolg van een nieuwe koers in hun onderwijs.
Jan Broeder en Marcel Jansma
Jan Broeder en Marcel Jansma
Lees verder

Zoek door VO-content.nl