Stercollecties bevorderen dat docenten de boeken loslaten en hun eigen weg kiezen

De Stercollecties maken het docenten makkelijker om hun eigen leerlijnen samen te stellen. Maar voor Gea van Barneveld en Anne-Marije Kraijnbrink van CSV Het Perron zijn de Stercollecties een voorbode van een interactief platform met open leermateriaal.  

In 2013 introduceerde CSV Het Perron in Veenendaal de Stercollecties om docenten te stimuleren de geijkte lesmethodes los te laten. “Onze visie is dat je moet leren door te doen, zo levensecht mogelijk. Dat betekent dat we veel praktische opdrachten aanbieden, en daarbij de laptop gebruiken als dat uitkomt”, vertelt Gea van Barneveld, afdelingsleider van het eerste leerjaar. Samen met Anne-Marije Kraijnbrink, docente Engels en ICT-coördinator, houdt zij zich bezig met de onderwijskundige ontwikkeling op de school.  

Kraijnbrink valt haar bij: “We gebruiken daarvoor veel andersoortig materiaal, zoals sites en apps, en laten leerlingen bijvoorbeeld videopresentaties maken. We proberen steeds meer vakoverstijgend te werken en hebben vijf keer per jaar een projectweek. 

Dan is het heel belangrijk dat je de leerdoelen voor ogen houdt en dat je veel leuk materiaal hebt dat je kunt gebruiken. De Stercollecties sluiten goed aan op deze manier van lesgeven.” 

Aanvulling 

De docenten van CSV Het Perron gebruiken de Stercollecties vooral als aanvulling in die mix van analoge en digitale leermiddelen, blijkt uit een rondgang door Van Barneveld en Kraijnbrink. “Zelf materiaal ontwikkelen zit in ons dna. Hier werken heerlijk eigenwijze mensen, die vinden wat ze zelf bedenken beter dan wat een ander maakt. Maar wat mij betreft zouden we nog meer van open en eigen materiaal gebruik mogen maken. Een schepje erbovenop en de methodes kunnen helemaal de deur uit.”  

Stimuleren 

Hoe bevorder je het gebruik van alternatieve leermiddelen dan? Van Barneveld: “Ik heb op het Jubileumevent van VO-content in dat opzicht veel inspiratie opgedaan. Daar werd verteld dat het belangrijk is om tegenover je docenten te benadrukken waaróm we op deze manier willen werken. Daarnaast is voor ons de ict-onderwijsassistent heel belangrijk. Zij gaat naast docenten zitten om een digitale les in elkaar te zetten en stimuleert dat het beschikbare materiaal gebruikt wordt.

Zo blijven we met elkaar ontwikkelen en zoeken naar goede werkvormen. Dat is een proces waarvoor je tijd moet nemen, maar je mag ook eisen stellen. Wij verwachten van iedereen die op deze school komt werken dat hij of zij met de ELO en Magister kan werken en dat iedereen zijn eigen lessen kan ontwikkelen. Waar nodig bieden we scholing aan.” 

Meer integratie 

Willen de Stercollecties volledig in de behoeften van de school voorzien, dan zullen ze nog wel verder moeten evolueren. Van Barneveld: “Wij zijn vooral op zoek naar meer materiaal dat vakoverstijgend leren mogelijk maakt. Daarnaast is een aantal collega’s gestopt met het gebruiken van de Stercollecties, omdat ze het lastig vonden om de vorderingen van leerlingen te volgen.” *

Kraijnbrink: “Waar we eigenlijk naar op zoek zijn is een platform waarop we bestaand materiaal kunnen combineren met materiaal dat we zelf hebben ontworpen, en dat alles wat er wordt gemaakt zo breed mogelijk gedeeld wordt in het Nederlandse taalgebied. Goede metadatering, kwaliteitscontrole en een ruim aanbod zijn dan wel vereisten.”  

Van Barneveld: “Maar als het doel van de Stercollecties is om te bevorderen dat docenten de boeken loslaten en hun eigen weg kiezen, dan lukt dat aardig.” 

 

*Noot van de redactie: Leerlingen volgen bij het werken met Stercollecties kan inmiddels in de leerplatformen van Elerna, Learnbeat en Moodle via OpenEdu. VO-content werkt ook samen met andere platformleveranciers om dit mogelijk te maken.

 

 

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk