Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

Sessies tijdens VO-congres over formatief handelen en leermiddelenbeleid

20 juni 2023

Het VO-congres op 28 september 2023 staat in het teken van ‘Ruimte voor leiderschap’. Dit jaar onderzoeken we met elkaar hoe we in de waan van de dag toch ruimte voor leerlingen, leraren en voor onszelf kunnen creëren en wat voor bijzonders dat oplevert.

Over de sessie ‘Implementatie van formatief handelen: schep ruimte voor leerling en docent!

Wanneer je als leidinggevende formatief handelen op een goede wijze weet te implementeren op je school, optimaliseer je zowel het onderwijsproces van de docent als het leerproces van de leerling. Hierdoor schep je ruimte voor beiden. Tijdens deze sessie krijg je een goed beeld van wat formatief handelen in de praktijk kan opleveren voor leerling, docent en schoolleiding. Daarnaast krijg je concrete handvatten aangereikt om een helder implementatieplan voor de eigen school op te stellen en ga je hier ook al tijdens de sessie direct mee aan de slag. Na afloop kan de deelnemer met de aangereikte praktische handvatten en op basis van de praktijkvoorbeelden het implementatieplan voor de eigen school verder uitwerken. De sessie wordt verzorgd door Herman Rigter,  adviseur van VO-content met veel ervaring met de implementatie van formatief handelen in schoolorganisaties en door Marjolein van Hooft, docent van het Alberdingk Thijm College in Hilversum die zal vertellen hoe ze op haar school praktisch aan de slag zijn gegaan met de implementatie van formatief handelen. 

 

Over de sessie 'Ruimte voor rust, structuur en minder werk dankzij een innovatief leermiddelenbeleid'

Een school waar de leermiddelen goed geregeld zijn, is vaak ook op andere vlakken een goed georganiseerde school. En vice versa. Een efficiënt leermiddelenproces draagt bij aan een onderwijspraktijk waar de randvoorwaarden voor goed onderwijs op orde zijn. Hoe creëer je als schoolleider of leidinggevende - verantwoordelijk voor de leermiddelen - rust, structuur en minder werk? De afgelopen jaren zien we in toenemende mate dat marktpartijen worden aangesproken op hun rol in de leermiddelenketen. En hoewel het legitiem is om partijen op hun verantwoordelijkheid aan te spreken, kan het scholen veel opleveren om zelf hun zaakjes goed op orde te brengen. Maar hoe doe je dat? In deze workshop ga je onder leiding van leermiddelenexpert en VO-content adviseur Jonas Grütters aan de slag. Na anderhalf uur weet je waarom je tijd moet nemen voor een innovatief leermiddelenbeleid, weet je wat er voor nodig is om de processen rondom leermiddelen op jouw school te stroomlijnen en weet je hoe je vanaf 29 september kunt zorgen voor een zorgeloos leermiddelenproces in 2024. Jonas neemt Emily Fernan mee die leermiddelencoördinator is bij de scholengroep @VOcampus. Ze vertelt over hoe het leermiddelenbeleid in de praktijk werkt op haar school. 

 

Meld je snel aan voor deze sessie

Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar per sessie. Wil je deze interessante onderwerpen niet missen?

Meld je dan snel aan.

 

Terug naar nieuwsoverzicht
Stel een vraag Helpdesk