Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

Ondersteuning bij formuleren toetsbeleid is geen overbodige luxe

Geschreven door Harm Peter Smilde op 01 december 2023

Toetsing is een breed onderwerp en verschilt sterk per vak. Daarmee is het formuleren van schoolbreed toetsbeleid vaak een hele klus. Het Mgr. Frencken College in Oosterhout schakelde voor ondersteuning hierbij VO-content in. Naast inhoudelijke expertise was daarbij begeleiding in het proces waardevol. ‘We zijn geholpen op een manier die bij ons past.’

In het kort:

  • Bij het opstellen van toetsbeleid binnen een school is ondersteuning vaak nodig
  • Daarbij gaat het om het beleid zelf, maar ook om het proces eromheen
  • Snel schakelen is een pre, zeker wanneer begeleiding op afstand plaatsvindt

Het Mgr. Frencken College in Oosterhout had in het schoolplan toetsing als een van de speerpunten benoemd. Er was alleen nog geen toetsbeleid. Hiervoor werd in het schooljaar 2021-2022 een werkgroep samengesteld. Naast twee collega’s zat daarin Danique Simons, docent Duits aan deze school. ‘We merkten direct dat toetsing een zo breed onderwerp is en per vak zo verschillend dat we echt ondersteuning nodig hadden’, vertelt Danique. ‘We wilden iemand die overzicht had en het totaalplaatje kan zien, en die ook nog eens ervaring had met het maken van beleid. We zijn toen gaan zoeken, hebben contact gehad met diverse bureaus. Uiteindelijk kwamen we bij VO-content aan omdat we het fijn vonden om één persoon te hebben die ons precies kon helpen bij de vragen waarmee we zaten. Dat werd adviseur Edvard Houtkoop. Samen met hem zijn we gaan kijken waar we behoefte aan hadden. Zo werd het echt een traject op maat.’

Kritische vragen

Danique geeft aan dat het traject nog beter heeft uitgepakt dan ze hadden verwacht. ‘Edvard luisterde heel goed naar onze vragen en stelde zelf ook kritische vragen als: hebben jullie hier en hier wel aan gedacht? Dat kon hij vanuit zijn expertise doen en daar waren we heel blij mee.’ Behalve op de inhoud was ook de ondersteuning in het proces – waarbij vanuit de school ook een conrector was betrokken – heel waardevol. Danique Simons: ‘In het proces kon Edvard goed aangeven wat in de werkgroep lag en waar de directie beslissingen moest nemen. Af en toe stond hij even stil bij vragen als: waar staan we nu, waar gaan we naartoe en wat spreken we af? Wat ik ook heel fijn vond, was dat hij heel snel was met zijn reactie. Soms stuurden we hem iets op een moment dat het best kort dag was om er naar te kijken, maar toch lukte dat altijd.’ 

Ingrijpend proces

Toetsbeleid is nauw verbonden aan de missie en de visie van de school, was het uitgangspunt van adviseur Houtkoop. Is Danique het daarmee eens? ‘Jazeker. In dat opzicht was de organisatie niet per se toe aan zo’n grote verandering. Het idee ‘schrijf maar op wat we al doen, dan hebben we ook beleid’ kwam wel langs, maar dat wilden wij toch anders. Wij wilden juist kijken hoe het toetsbeleid nog beter kan. Daarmee is het proces groter en ingrijpender geworden dan de directie voor ogen stond, maar gelukkig staan ze daar wel achter. Nu is het zaak om binnen de hele school nog meer bekendheid en draagvlak te krijgen om dit beleid uit te rollen.’

Handen en voeten

Na het eerste jaar heeft het Mgr. Frencken College de ondersteuning nog een jaar verlengd, tot het schooljaar 2022-2023. Was daar een speciale reden voor? ‘Het eerste jaar ging het om het in kaart brengen van de visie zelf, daar hebben we Edvard om ondersteuning gevraagd’, zegt Danique. ‘Die visie was en is heel belangrijk, maar daarna moesten we het beleid zelf ook handen en voeten geven. Dat was ook nog een flinke klus. Omdat het eerste jaar ondersteuning zo goed bevallen was – het contact met Ervard, het snelle schakelen en de kritische blik – hebben we dit met een jaar verlengd. Hij zat er ook goed in, dus we hoefden niet te vertellen was eraan vooraf was gegaan.’

Boven verwachting

De werkgroep en de school kijken heel positief terug op de twee jaar ondersteuning vanuit VO-content. Danique: ‘We zijn superblij met wat Edvard voor ons heeft gedaan en betekend. We vonden het heel soepel lopen en dat is niet altijd vanzelfsprekend in de samenwerking met iemand die op afstand opereert. We hebben elkaar in het proces geloof ik twee keer ‘live’ gezien. Voor de rest verliep de ondersteuning per mail en online. Op onze school gebruiken we Google Meet en dat werkt uitstekend, je ziet elkaar wel, je hebt echt overleg en je kunt bestanden delen. Zo konden we altijd snel schakelen, We vinden het boven verwachting hoe goed hij aansloot en hoe hij ons in de goede richting heeft geduwd. Onze school is echt geholpen op de manier die bij ons past.’


Lees hier voor meer informatie over ondersteuning bij Toetsbeleid

Terug naar blogoverzicht
Stel een vraag Helpdesk