Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

‘Coach de docenten net zo goed als de leerlingen’

Geschreven door Tom van Moll op 15 november 2016

Interview met Jeroen van Grunsven, Rector op het Picasso Lyceum

Gepersonaliseerd leren vraagt om een andere houding van leerling en docent, maar ook van de school als geheel. Het onderwijs op het Picasso Lyceum in Zoetermeer draait om persoonlijke begeleiding, van leerling én docent.

Twaalf jaar geleden wilde het ­Picasso Lyceum een nieuw gebouw bouwen. Dat riep de vraag op hoe het onderwijs als geheel vorm­gegeven moest worden. “We besloten dat we wilden werken aan talentontwikkeling”, vertelt rector Jeroen van Grunsven. “Vandaar onze slogan ‘Onderwijs op maat voor jou’.”

De school deed vervolgens mee met twee projecten, die gaandeweg invloed hadden op de cultuur op school. In het kader van de pilot Meerdere Examenmomenten konden leerlingen in het examenjaar op drie momenten examen doen. Deze OCW-pilot is in 2008 gestopt ondanks erg goede ervaringen. “Sinds 2008 is wel de wet- en regelgeving steeds versoepeld, zodat leerlingen eerder of op een hoger niveau examen mogen doen. Wij hebben steeds op deze versoepeling proberen in te spelen.”

Tip van Jeroen:

Zorg dat je in alles wat je als school doet hetzelfde doel nastreeft. Geef de docenten hetzelfde vertrouwen als dat je wil dat zij aan hun leerlingen schenken.

In het project ‘Durven, delen, doen’ van de VO-raad, liet het Picasso daarna onderzoe­ken hoe je het effect van het onderwijs op een leerling kunt meten. “De conclusie was dat je leerlingen alleen goed kan monitoren als je ze intensief coacht: als je ze doelen laat stellen en daarop laat reflecteren.”

Dat gebeurt sindsdien stelselmatig. Omdat coaching en maatwerk gemeengoed werden op het Picasso, werd de school ook aantrekkelijk voor topsporters en hoogbegaafden.  En zo is zitten blijven niet altijd nodig: een leerling hoeft alleen de vakken over te doen waarvoor hij niet goed scoorde. “De ­‘doubleur’ zit dus niet meer ongemotiveerd achterin de klas.” Ongeveer twintig procent van de leerlingen volgt inmiddels een aangepast lesprogramma.

De Stercollecties zijn voor ons waardevol omdat de leerling er altijd mee aan de slag kan, waar en wanneer het hém uitkomt


De maatwerkleerling is zelf verantwoordelijk voor zijn rooster. Dat maakt hij in overleg met de mentor en de vakdocent. Jeroen: “De Stercollecties zijn voor ons waardevol omdat de leerling er altijd mee aan de slag kan, waar en wanneer het hém uitkomt.”

Iedere docent op het Picasso volgt een cursus resultaatgerichte coaching om de leerling­en nog beter te kunnen begeleiden. En: het managementteam voert op dezelfde manier begeleidingsgesprekken met de docenten. “Dat is mijn belangrijkste advies: zorg dat je in alles wat je als school doet hetzelfde doel nastreeft. Geef docenten hetzelfde vertrouwen als dat je wil dat zij aan hun leerlingen schenken.”

Terug naar blogoverzicht
Stel een vraag Helpdesk