Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

‘Curriculum­ontwikkeling is teamwerk’

Geschreven door Tom van Moll op 15 november 2016

Interview met Bram Rodenburg, sectieleider Engels en Marian Schelvis, Ster@dviseur VO-content op het Melanchthon Business School

Er valt veel te ontdekken als je voor het eerst met digitaal leermateriaal gaat werken. Zorg daarom dat je er niet alleen voor staat. De sectie Engels van de Melanchthon Business School in Bleiswijk schakelde de hulp in van een Ster@dviseur.

“Als je een nieuwe weg inslaat, kom je nogal wat tegen”, vertelt sectieleider Bram ­Rodenburg. “Inhoud­elijk weten we wel wat we willen, maar we zijn vooral tegen het technische gedeelte aangelopen. Hoe kun je in een arrangement werken? Hoe kun je daar iets aan toevoegen? Sommige collega’s hoef je niets uit te leggen, andere collega’s kost het meer moeite.”

   

Tip van Bram en Marian:

Maak een concrete taakverdeling. Je hoeft niet allemaal hetzelfde te doen en te kunnen.

 

Voor ondersteuning klopte de sectie aan bij Ster@dviseur Marian Schelvis. Een Ster@dviseur kan bijvoorbeeld meedenken over hoe een school digitaal leermateriaal kan implementeren en kan begeleiden bij het arrangeren. Marian: “Mijn opdracht op deze school was: ondersteun deze docen­ten zodat ze het materiaal voor een aantal ­weken klaar hebben staan.”

Marian: “Ik vind het zo goed van deze school dat curriculumontwikkeling niet tussen de bedrijven door plaatsvindt: het is echt teamwerk. Bij een bijeenkomst is de hele sectie aanwezig. Wanneer zo’n project door individuen gedragen wordt, dan ebt het snel weg. Als ik word uitgenodigd voor een training vraag ik daarom altijd eerst: ‘Wat gaan jullie hierna doen?’ Directies verwach­ten soms dat de docenten het na een training zelf wel oppakken; vaak valt dat tegen. Het staat of valt bij de steun en de tijd die de docenten van de school krijgen.”
 

Het staat of valt bij de steun en de tijd die de docenten       van de school krijgen


Een keer in de week komen de vier docenten Engels van Melanchthon Business School twee klokuren bij elkaar om te arrangeren en te bespreken waar ze tegenaan lopen. In Wikiwijs hebben ze teams aangemaakt, zodat ze elkaars arrangementen kunnen zien en daarin kunnen samenwerken. “Maak een concrete taakverdeling”, adviseert Marian, “Je hoeft niet allemaal hetzelfde te doen en te kunnen.” Bram: “Ook als sectieleider moet je kunnen aangeven dat je iets niet snapt. Een collega heeft me weleens aan de hand genomen en me als een leerling aangewezen waar ik moest klikken.”

Inmiddels heeft de sectie de eerste arrangementen op orde. Marian: “Na een training van een dag kunnen ze weer een hele tijd vooruit. Ik kan ook op afstand helpen: als ze mij lid maken van die groep in Wikiwijs kan ik meekijken. En misschien word ik gevraagd om nog een keer langs te komen. Maar uiteindelijk moeten ze het toch zelf doen.”

Terug naar blogoverzicht
Stel een vraag Helpdesk