info@vo-content.nlContact

Hoe maak je een wiskunde les in Wikiwijs

Op het Portus Juliana wordt wiskundeles gegeven aan de hand van open leermateriaal via Wikiwijs. Kiki Hartman, docent wiskunde, gaf op het Open leermiddelenplein (IPON 2022) een presentatie over hoe zij met open leermateriaal werkt. ‘Ik heb zelf lesstof aangepast en toegevoegd waardoor lessen goed aansluiten op mijn leerlingen.’

‘Wij maken geen gebruik meer van boeken. We merkten dat in de schoolmethodes veel opdrachten zijn opgenomen. Dit waren voor onze leerlingen te veel opdrachten. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een andere manier van lesgeven. In Wikiwijs waren al veel arrangementen beschikbaar waar we in de klas mee aan de slag konden. Dit open leermateriaal van Wikiwijs is gemakkelijk te hergebruiken en aan te passen.’



Zo maak je een wiskundeles

‘We hebben keuzes gemaakt in de afwisseling tussen opdrachten en theorie, waarbij we ons steeds afvragen op welk moment in het aanleren van theorie de opdrachten zinvol zijn. We brengen zo een passende balans tussen theorie en oefening aan. Bij de theorie hebben we ook beeldmateriaal, audiofragmenten en werkbladen in PDF toegevoegd.

Zo hebben we bijvoorbeeld video’s vanuit YouTube hergebruikt. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat de meest relevante theorie een bepaalde kleur krijgt. Dit alles kan gemakkelijk vormgegeven worden in Wikiwijs. Het belangrijkste voordeel van Wikiwijs is dat we materiaal van anderen kunnen toevoegen. Zo kunnen we samen tijd besparen.’ Het materiaal van Kiki is hier te vinden.

Oefenen waar en wanneer je maar wilt

‘Ook hebben we diagnostische toetsen verwerkt in het leermateriaal. De vragen die we in Wikiwijs plaatsen, worden meteen nagekeken. Hiervoor hoef je niet in te loggen wat voordelig is ten aanzien van de AVG-regels. Leerlingen kunnen oefenen waar en wanneer ze maar willen. Een nadeel hierbij is dat je als docent niet kunt meekijken.’

Een tip voor docenten is om ieder hoofdstuk apart te verwerken. Op deze manier kun je een arrangement aanmaken met alle, volgens jou belangrijke, hoofdstukken. Het geheel aan hoofdstukken wordt zo overzichtelijk voor docent en leerlingen. Ook kun je gemakkelijk een hoofdstuk eruit halen zonder het daadwerkelijk te verwijderen.’