Van losse initiatieven naar samenhangend rekenbeleid
Aanleiding
VHL wilde bestaande inspanningen rond basisvaardigheden rekenen/wiskunde bundelen in één actueel rekenbeleid.
- Doel: Een toekomstbestendig beleidsplan dat past bij de school en voldoet aan inspectie-eisen.
- Aanpak: Vier thematische werksessies; VO-content bracht structuur en format, Paul schreef en dacht kritisch mee, Cees leverde schoolcontext en keuzes.
- Resultaat: Een ambitieus plan met fasering en een cyclische kwaliteitsaanpak, nu in uitrol via de secties.
- Leerpunten: Bouw – zeker in grotere scholen – draagvlak vanaf het begin breder op; leer van regionale netwerken en collega-scholen.
Actueel rekenbeleid
Op het VHL was al veel aandacht voor rekenen en wiskunde. De resultaten van leerlingen waren goed en er liepen verschillende initiatieven rondom basisvaardigheden. Toch ontbrak een actueel en samenhangend rekenbeleidsdocument. Cees Wendt, docent en rekenspecialist: “We deden al veel, maar het stond nog niet scherp bij elkaar. Ik wilde daar meer structuur en richting in brengen.”
Cees werkte onder meer aan een dyscalculieprotocol en kreeg binnen de school de taak om basisvaardigheden rekenen/wiskunde verder te versterken. De beschikbaarheid van subsidie gaf extra ruimte om dit niet alleen praktisch, maar ook beleidsmatig goed neer te zetten. Omdat hij het beleidsplan niet alleen wilde schrijven, vroeg hij de schoolleiding om ondersteuning. Via die weg raakte Paul Westeneng, adviseur bij VO-content, betrokken.
Structuur en context
Paul: “Er was geen actueel rekenbeleidsdocument, dus we konden met een schone lei beginnen. Tegelijkertijd was er al veel kwaliteit in huis. De kunst was om dat samen te brengen in een toekomstbestendig geheel.”
Samen werkten Cees en Paul ongeveer twee maanden aan het rekenbeleid. Vanuit VO-content werd een inhoudelijke structuur en format aangereikt. In vier thematische gesprekken bespraken zij stap voor stap de verschillende onderdelen. Paul nam het schrijfwerk op zich en fungeerde als critical friend; Cees bracht de kennis van de schoolcontext in.
Cees: “Het ging steeds over de vraag: wat past bij onze school en wat is haalbaar in de praktijk?”
VHL bouwt op deze wijze, met ondersteuning van VO-content, aan een toekomstbestendige aanpak.
Resultaat en reflectie
Het resultaat is een samenhangend en ambitieus rekenbeleidsplan dat voldoet aan de eisen van de onderwijsinspectie en ruimte laat voor fasering. Niet alles hoeft in één schooljaar gerealiseerd te worden. Door de cyclische opzet kan het beleid bovendien worden aangepast aan nieuwe ontwikkelingen, zoals mogelijke veranderingen in examenprogramma’s rond gecijferdheid en wiskunde.
Op dit moment wordt het beleid besproken binnen de verschillende secties van de school. In januari krijgt dit vervolg.
Cees: “Nu ligt er een stevig fundament. De volgende stap is het samen met collega’s verder uitwerken en laten landen.”
Terugkijkend zijn beiden tevreden. Paul plaatst daarbij een kanttekening: “Bij een grotere school zou ik adviseren om vanaf het begin een bredere groep collega’s te betrekken, zodat het draagvlak al tijdens het proces ontstaat.”
Voor andere scholen benadrukken zij het belang van leren van elkaar, aansluiting zoeken bij regionale netwerken en intern het gesprek voeren over samenhang tussen rekenen, taal, digitale geletterdheid en burgerschap.