Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

Trainingen werken vanuit leerdoelen

In het onderwijs heeft elke les of lessenserie één of enkele leerdoelen als uitgangspunt, hoewel deze in de meeste gevallen niet expliciet zijn verwoord. ‘Werken vanuit leerdoelen’ is daarom ook geen nieuw onderwijsconcept. De leerdoelen vormen de basis voor het ontwerpen van jouw leermateriaal. Je start met een stap terugzetten en expliciet vaststellen wat je de leerlingen eigenlijk wilt leren. Om vervolgens op basis daarvan je leermateriaal bewust en stap-voor-stap vorm te geven.

Stel jezelf daarom de vraag:

  • Wil je meer maatwerk en keuzes voor leerlingen of wil je meer zelfregie voor leerlingen?
  • Wil je meer activerende didactiek toepassen of wil je thematisch werken?
  • Wil je gericht toetsen vanuit leerdoelen en formatief handelen effectiever inzetten?
  • Wil je vaker aandacht besteden aan onderwerpen die passen bij jouw leerlingen en omgeving of wil je leerlingen buiten de school laten leren?

Kortom: wil je meer invloed op je eigen onderwijsprogramma? Dan past werken vanuit leerdoelen bij jou!

Bij het werken vanuit leerdoelen doorloop je drie vragen:

  • Wat wil je dat leerlingen leren? 
    Leerdoelen laten leerlingen doelgericht leren. Goed geformuleerde leerdoelen geven inzicht in de structuur en
    inhoud van jouw vak of leergebied.

  • Hoe wil je dat leerlingen leren? 
    Leeractiviteiten zorgen ervoor dat leerlingen de leerdoelen kunnen behalen. Start met de belangrijkste vraag: hoe kan een leerling bewijzen dat een leerdoel is behaald?

  • Waarmee wil je dat leerlingen leren?
    Welke leermaterialen je ook kiest, het gaat er om dat de leermaterialen aansluiten op de leerdoelen en passen bij de manier waarop je je onderwijs wilt vormgeven.

Wil je hiermee met je vakgroep of met de gehele school aan de slag? Zoek je daarbij hulp en begeleiding uit de praktijk? De adviseurs van VO-content hebben met veel scholen ervaringen opgedaan en geven hun expertise graag door!

Basistraining Werken vanuit leerdoelen

Resultaat:
Aan het eind van deze praktische training heb je:

  • inzicht gekregen in wat werken vanuit leerdoelen oplevert voor de school, voor jou als docent en voor de leerlingen
  • geleerd hoe je leerdoelen kunt selecteren en formuleren en welke afsluitende activiteiten je daaraan kunt koppelen
  • leerdoelen geformuleerd voor je eigen vak of leergebied
  • geleerd om passende leeractiviteiten te selecteren waarbij leerlingen zich goed kunnen voorbereiden op de afsluitende activiteit
  • kennis van verschillende leermaterialen opgedaan, zowel gesloten- als open leermateriaal als ook het arrangeren of ontwerpen van eigen leermaterialen.
  • aan het eind van deze training voor je eigen vak of leergebied een les of lessenserie in de steigers staan.

Voor wie: 
Docententeams, vaksecties of projectgroepen die intensiever willen werken met leerdoelen en activiteiten willen creëren die passen bij hun lessen.  

Data en locatie: 
In deze training wordt de begeleiding en coaching opgezet op een manier die aansluit bij de wensen en behoeften van de school. De training zal een of meerdere dagdelen duren en vindt plaats op locatie van de school. De kosten hiervoor zijn opvraagbaar via joostdusseljee@vo-content.nl 


Vervolgworkshops: Een stap verder

Na de startworkshop is het mogelijk een of enkele vervolgworkshops te volgen, zoals:

  • Differentiëren op basis van leerdoelen (met aandacht voor niveaudifferentiatie en de taxonomie van Bloom) en variatie in didactiek en leermaterialen. Daarbij kun je gebruik maken van de gereedschapskist activerende werkvormen van VO-content
  • Van leerdoelen tot afsluitende leeractiviteiten – met aandacht voor het ontwikkelen van rijke leeractiviteiten, toetsen en rubrics.
  • Formatief handelen in de praktijk – met veel aandacht voor formatieve werkvormen en het geven van effectieve feedback.
  • Arrangeren vanuit leerdoelen

MasterKlas werken vanuit leerdoelen

Ben je werkzaam in het voortgezet onderwijs en wil je een thema of onderwerp binnen jouw vak eens op een andere manier vormgeven dan vanuit de methode? Wil je aan de slag met formatief handelen? Wil je meer differentiëren in de lessen en leerlingen meer maatwerk bieden? Of ga je aan de slag met het arrangeren of ontwikkelen van eigen leermaterialen? Dan is deze MasterKlas Werken vanuit Leerdoelen iets voor jou! In deze MasterKlas staan leerdoelen centraal als uitgangspunt voor het vormgeven van jouw eigen leermateriaal. Lees hier verder en schrijf je in!

Meer informatie of direct een training aanvragen?

Mail dan Joost Dusseljee, bel 030 232 48 22 of vul dit contactformulier in.

Stichting VO-content werkt zonder winstoogmerk dus voor deelnemende scholen betekent dit dat zij nooit meer dan de kostprijs betalen. Ook staat VO-content geregistreerd bij het Centraal Register Kort BeroepsOnderwijs (CRKBO). Dit betekent dat ons aanbod BTW-vrij aangeboden kan worden.

  

Stel een vraag Helpdesk