Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

Workshops Formatief Evalueren en Toetsbeleid

Op veel scholen wordt de discussie over toetsen levendig gevoerd. ‘Waarom toetsen we? Waarom geven we cijfers? Met welk doel doen we dit en wat leren de leerlingen ervan?’. Formatief evalueren heeft als doel leerlingen meer inzicht te geven in hun eigen leerproces. Kortom, meer onderwijs op maat te geven. Wil je starten met formatief evalueren? Een doordacht toetsbeleid opzetten? Wil je een goede mix tussen summatief toetsen en formatief handelen creëren? En weten hoe je het digitaal leermateriaal van VO-content beter in kunt zetten om formatief evalueren mogelijk te maken? Meld je dan aan voor één van de volgende drie maatwerktrainingen.

Ons aanbod

  1. Boardroomsessie formuleren toetsbeleid (doelgroep onderwijsmanagement)
  2. Training formatief evalueren (doelgroep docenten)
  3. Losse workshops/trainingen toetsen en beoordelen (doelgroep docenten). Lees verder hieronder.  

Workshops Toetsen en Beoordelen 

Naast de training en de boardroomsessie Formatief evalueren en Toetsbeleid hebben we de volgende maatwerk workshops die we voor jouw school kunnen organiseren: 

  • Formatief evalueren (Toetsen om van te leren) basis
  • Formatief evalueren (Toetsen om van te leren) toegepast
  • Opstellen PTA
  • Toetsconstructie basis
  • Toetsconstructie toegepast
  • Vraag- en item constructie
  • Toetsanalyse 

Wat haal je eruit?

 

Workshop

Inhoud

 

Leerdoelen

 

Toets constructie (I: basis)

Van leerdoelen naar vorm en inhoud van een toets/assessment. Validiteit en betrouwbaarheid. Toetsmatrix. Cesuurbepaling.

Je kunt een toetsvorm en inhoud bepalen op basis van de leerdoelen van een cursus.

Een toetsmatrix als hulpmiddel inzetten om de validiteit van de toets te borgen.

De cesuur bij een toets bepalen.

 

     
     

Toets constructie (II: toegepast)

Toepassing van workshop I op een eigen module/cursus. Je kan de leerdoelen van 1 toepassen op een eigen module/cursus.

Vraag- en item constructie (I: basis)

Keuze van vraagvorm in relatie tot de kenmerken van de leerdoelen, groepsomvang e.d. oefenen per vraagvorm.

De passende vraagvorm bij de toets/leerdoelen bepalen.

De verschillende vraagvormen toepassen op gegeven leerdoelen.

 

 

     

Vraag- en item constructie (II: toegepast)

Toepassing van workshop I op een eigen module/cursus. Je kan de leerdoelen van 1 toepassen op een eigen module cursus
     

Toets analyse en -evaluatie (I: basis)

Analyse mogelijkheden van de toets na afname. Wat betekent dat voor de kwaliteit van de toets en/of het verzorgde onderwijs?

De uitkomst van een toets statistisch bewerken.

Je kan de statistische uitkomst analyseren.

Je kan verbetersuggesties voor de toets/het onderwijs opstellen

     

Toets analyse en -evaluatie (II: toegepast)

Toepassing van workshop I op een eigen afgenomen toets Je kan de leerdoelen van 1 toepassen op een eigen afgenomen toets
     

  

Meld je aan

VO-content werkt zonder winstoogmerk. Voor deelnemers van VO-content betekent dit dat zij nooit meer dan de kostprijs betalen. Interesse?

Vul het contactformulier in

Heb je vragen? Mail dan Joost Dusseljee of bel 030 232 48 22

 

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk