ContactHelpdeskMijn VO-content

VO-content werkt mee aan NOLAI-project voor gepersonaliseerd procentrekenen

In het nieuwe NOLAI Magazine AI in onderwijs wordt uitgebreid aandacht besteed aan het co-creatieproject ‘Gepersonaliseerd leren rekenen met percentages’, waarin VO-content samenwerkt met het ROER College Schöndeln en de Rijksuniversiteit Groningen. Het project laat zien hoe onderwijs, wetenschap en technologie elkaar versterken om leerlingen gerichte ondersteuning te bieden en leraren te ontlasten.

VO-content werkt mee aan NOLAI-project voor gepersonaliseerd procentrekenen
18-11-2025 Quinten van Hunnik

AI voor betere ondersteuning bij procentrekenen

Veel leerlingen vinden procentrekenen moeilijk, terwijl leraren er veel tijd aan kwijt zijn. Binnen het project wordt gewerkt aan een digitale tool die met behulp van slimme technologie een persoonlijke leerroute biedt. De tool analyseert o.a. muisklikken, antwoorden en reactietijd om het niveau van de leerling te bepalen en stelt adaptieve opgaven voor. Leraren volgen de voortgang in een dashboard.

Directeur Jos Hendriks (ROER College) ziet grote kansen:
“Met slimme technologie kunnen we leerlingen sneller en op hun eigen moment helpen, zonder de rol van de leraar te vervangen.”

Kwaliteit en afbakening zijn essentieel

In het project wordt bewust gekozen voor betrouwbare, gecontroleerde kennis, zodat leerlingen altijd correcte uitleg en opdrachten krijgen. De focus ligt eerst op procentrekenen binnen het vak economie in 2 vmbo-t. Vanuit een goed afgebakende basis kan later breder worden opgeschaald.

VO-content over co-creatie NOLAI-project

Ad in den Haak benadrukt hoe waardevol de samenwerking is:
“Leraren, onderzoekers en ontwikkelaars zitten samen aan de knoppen. Zo bouwen we een prototype dat écht aansluit op de praktijk.”

Zoek door VO-content.nl