info@vo-content.nlContact


Raad van Advies verwelkomt vier nieuwe leden

De Raad van Advies van VO-content geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het bestuur.ā€ÆDe raad bestaatā€Ævoornamelijkā€Æuit vertegenwoordigers van scholen dieā€Ædeelnemerā€Æzijnā€Ævanā€ÆVO-content. De vier nieuwe leden van de Raad van Advies (Dennis, Twan, Ilse, en Ineke) stellen zich hier aan jullie voor.

Dennis Catsburg

Mijn naam is Dennis Catsburg. Ik ben directeur op GH Rijnwoude. Een leuke, kleine dorpsschool in Hazerswoude-Dorp. De school is onderdeel van de Scope scholengroep. Wij zijn een traditionele school, met eigen ideeĆ«n en eigen inbreng. Op dit moment is er veel ruimte voor collegaā€™s om te werken met aanvullend materiaal. Wij streven ernaar om steeds meer naar richting het leerdoel denken te gaan werken. Hiermee willen wij zelf ons eigen programma arrangeren, dat natuurlijk wel voldoet aan alle eisen.

Het zou mooi zijn om de komende jaren minder afhankelijk te worden van externe partijen op gebied van lesmateriaal om de regie wat meer op school en in de klas kunnen krijgen.

Ik ben al bijna 20 jaar betrokken bij VO-content, soms intensief werkend aan een lesprogramma en soms zijdelings als er nieuw ontwikkelingen zijn. Nu deed de gelegenheid zich voor om iets structureler een bijdrage te kunnen leveren via de raad van advies en, na een mooi gesprek met Ron, toegezegd mee te willen doen.

Adviseren, inspireren en samen het onderwijs mooier maken is voor mij een streven geworden in de afgelopen jaren en dit neem ik graag mee als inbreng naar onze overleggen.

Twan van den Hazelkamp

Ik ben Twan van den Hazelkamp, locatiedirecteur bij Het Rijks vmbo in Nijmegen

Wij hebben lesmateriaal in co-creatie gemaakt, maar nog geen echt open lesmateriaal.  Wij geloven erg in de toekomst van open leermaterialen en digitaal toetsen en willen als school ons meer in deze richting ontwikkelen.

Ik neem deel aan de Raad van Advies om te kunnen meedenken en invloed te kunnen uitoefenen op de ontwikkelrichting van open leermateriaal en digitale toetsing.

Ilse Vos

IIk ben Ilse Vos, 50 jaar oud en woonachtig in Arnhem. Als directeur van het Liemers College, een koepel van scholen in Zevenaar en Didam, breng ik een breed scala aan ervaring mee uit het onderwijs. Onze school biedt onderwijs aan van VMBO-BB tot en met Gymnasium, en we hebben ook Agora onderwijs.

Op dit moment maken we binnen onze scholen minimaal gebruik van VO-content. Sommige secties zijn heel actief, terwijl anderen minder betrokken zijn. Ik zie echter zeker de mogelijkheden van open leermaterialen. De vraag die bij mij opkomt is: wat hebben docenten nodig om meer open leermaterialen in hun lessen te integreren?

Ik kom uit het beroepsonderwijs waarbinnen ik uitgebreide ervaring heb opgedaan met de ontwikkeling van ā€˜blended learningā€™. Deze onderwijsvorm benadrukt het belang van het creĆ«ren van zorgvuldig samengestelde leerarrangementen op basis van de leeruitkomsten. Hierbij staat afwisseling en het bieden van keuzemogelijkheden voor studenten centraal. Docenten in het beroepsonderwijs ontwikkelen vaak zelf lesmateriaal, omdat er minder kant-en-klare methodes beschikbaar zijn. Dit stimuleert een flexibele en creatieve benadering van leermaterialen. ā€˜Blended learningā€™-trajecten combineren online en offlinecomponenten, zoals interactieve e-learning modules, praktijkopdrachten, groepsdiscussies en individuele coaching sessies. Deze aanpak benadrukt het belang van ondersteuning voor docenten bij het gebruik en de ontwikkeling van open leermaterialen. Het biedt mogelijkheden voor maatwerk in het onderwijs, speelt in op verschillende leerstijlen en -behoeften van leerlingen, en maakt het mogelijk om actuele ontwikkelingen in het vakgebied snel te integreren in het lesmateriaal.

Ik heb ervoor gekozen om plaats te nemen in de Raad van Advies van VO-content omdat ik geloof dat open leermaterialen een cruciale rol kunnen spelen in het beter aansluiten bij de individuele leerdoelen en behoeften van onze leerlingen. Over vijf jaar hoop ik dat we een significante toename zien in het gebruik van open leermaterialen, waarbij docenten in staat zijn om flexibel en op maat gesneden lesmateriaal te creƫren. Dit zal niet alleen de betrokkenheid van leerlingen vergroten, maar ook hun leerresultaten verbeteren. Mijn ambitie is om deze ontwikkeling te stimuleren, zodat we onderwijs kunnen bieden dat echt aansluit bij de diverse talenten en leerstrategieƫn van onze leerlingen. Door open leermaterialen slim in te zetten, kunnen we beter inspelen op de veranderende behoeften van onze leerlingen en hen optimaal voorbereiden op hun toekomst.

Ineke Schaveling

Mijn naam is Ineke Schaveling en ik ben rector van het Christelijk Gymnasium Utrecht sinds 2019. Op onze school wordt heel divers gewerkt met open leermateriaal. Docenten maken graag eigen materiaal, en zijn daar heel tevreden over: het delen is dan soms wel een stap te ver.

Mijn motivatie om in de Raad van Advies zitting te nemen, is om vanuit schoolperspectief concepten en misconcepten te kunnen verhelderen rondom de bereidheid materiaal te gebruiken en te delen.

Blijf op de hoogte van
VO-Content

Meer nieuws

Heb jij een vraag?

VO-content is een coƶperatief platform en kenniscentrum waarin ruim 300 deelnemende scholen samenwerken aan de kwaliteit van onderwijs. Wij werken aan de professionalisering van docententeams en de ontwikkeling van flexibel, eigentijds open leermateriaal.

VO-content biedt advies en begeleiding, trainingen en een brede portefeuille aan leermateriaal ter ondersteuning van het leren van de leerling.

Neem contact op!

"*" geeft vereiste velden aan

Geef aan over welk onderwerp je contact wilt
Bij het versturen van dit formulier ga je akkoord met het Privacy statement en de Algemene voorwaarden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.