Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

Onderwijsexperts slaan handen ineen na goedkeuring Groeifondsaanvraag

18 mei 2021

Op 9 mei was VO-content naast vele andere betrokken organisaties in het onderwijs aanwezig bij de expertmeeting Open Leermateriaal en Eigenaarschap. Ron Zuijlen, directeur VO-content, benadrukt dat kwalitatief goed materiaal bestaat uit leerbouwstenen. ‘VO-content heeft heldere kwaliteitscriteria opgesteld en er wordt gewerkt met docentenpanels en leerlingenpanels.’ In dit artikel lees je welke ideeën onderwijsexperts hebben met de Impuls Open Leermateriaal. Welk speerpunt(en) spreken jou aan?

In open leermateriaal zijn verschillende fasen te onderscheiden:

  • Samenstellen
  • Bewaren
  • Hergebruiken
  • Aanpassen
  • Combineren
  • Delen

Verwachtingen rondom gebruik open leermateriaal

Van verschillende kanten wordt gesteld dat we ons in de Impuls Open Leermateriaal als eerste zouden moeten richten op docenten die wel willen, maar nog niet weten hoe gebruik te maken van open materiaal en materiaal te delen. Over de vorm en juist invalshoek zijn er verschillende ideeën. We zetten ze voor je op een rij:

  • Ron: ‘Het stimuleren van curriculair leiderschap is een speerpunt: de leraar als regisseur en arrangeur waarbij de docent reeds bestaande digitale leermiddelen in de juiste volgorde plaatst.’
  • Ria Sluiter: ‘Open leermateriaal van Technasium beschikbaar maken voor iedereen, dat duurt nog wel 10 jaar. Scholen zijn daar zelf daar nog niet aan toe.’ Robert Schuwer reageert hierop met de constatering: ‘Docenten aarzelen hun materiaal te delen omdat ze niet zeker zijn van de kwaliteit. Het helpt als duidelijk is dat materiaal voldoet aan meetbare kwaliteitscriteria.’
  • Rogier de Wit vraagt zich af waarom het materiaal gratis moet zijn. Verder ziet hij een belangrijke rol voor de lerarenopleidingen in het verrijken van het materiaal van VO-content. Hij vindt overigens dat elke leerling zijn eigen curriculum zou moeten kunnen samenstellen en dat open leermateriaal dus ook voor hèn open moet zijn.
  • Vincent Jonker: ‘Er zou meer verbinding moeten worden gemaakt tussen het materiaal dat door de lerarenopleidingen wordt gebruikt (opleidingsmateriaal) en lesmateriaal.’
  • Ted Bruggeling: ‘Leerdoeldenken begint te groeien. Hij ziet hier een belangrijke taak voor de lerarenopleidingen. Ze zouden studenten moeten leren te arrangeren op basis van leerdoelen.’
  • Yvonne van Weert: ‘Het open beschikbaar stellen van het materiaal van profielscholen belangrijk om zo ook individuele leerlingen die niet op een profielschool zitten te kunnen helpen.’
  • Leo Spelt: ‘Een community heeft een missie en op het moment dat je het materiaal over de schutting gooit (open beschikbaars stelt), heb je kans dat de community verbrokkelt.’
  • Pascal: ‘Ik vraag mij af wanneer de eerste lerarenopleiding er zal komen die zich focust op open leermateriaal.’
  • Marthe: ‘Zou graag een succesformule voor communities willen ontwikkelen.’
  • Rola: ‘Er moet worden gewerkt aan een vorm van erkenning van de prestatie van docenten die goed digitaal materiaal leveren. Ze verwijst naar Europees onderzoek.’
  • Yvonne: ‘Elke leerling moet tijd- en plaats -onafhankelijk kunnen leren.’
  • Cors: ‘Ik zie graag een compact curriculum voor alle docenten en noemt daarbij VO-content en een mix van open en gesloten materiaal.’
  • Leo: ‘Ik wil graag één plek waar hij al het open zowel als gesloten materiaal kan vinden en dat het vertrouwen groeit dat leermateriaal geen commerciële uitgevers nodig heeft.’
  • Pieter Hogenbirk: ‘Ik zou graag een model willen ontwikkelen om in 5 jaar toe te groeien naar een breed gebruik van open materiaal.’
Terug naar nieuwsoverzicht
Stel een vraag Helpdesk