Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

De Stercollecties vernieuwen

16 april 2019

De Stercollecties, de open digitale leerlijnen voor 13 vakken, worden vernieuwd. Vanaf zomer 2019 komt er stapsgewijs voor ieder leerjaar een nieuwe editie uit. 

Drie pijlers staan in deze nieuwe editie van de Stercollecties centraal 

  • Werken vanuit leerdoelen,
  • Vakoverstijgende vaardigheden
  • Formatief evalueren  

Hiermee breiden we de mogelijkheden voor maatwerk en differentiatie nog verder uit! Maar er wordt nog meer vernieuwd want naast een frisse make-over: 

  • sluiten we aan op de ontwikkelingen van nu,
  • worden de kennisbanken gemoderniseerd,
  • kunnen we opdrachten gebruiken voor blended learning,
  • en is het nog eenvoudiger om leervorderingen te volgen en inzichtelijk te maken in digitale leerplatforms. 

Leerdoelen

Werk je vanuit leerdoelen, dan biedt de nieuwe opbouw veel voordelen. Iedere deel opent met een duidelijk overzicht van de leerdoelen en de opdrachten die bij ieder leerdoel horen. En doordat iedere opdracht nu als een los arrangement is opgenomen kun je snel en eenvoudig delen wijzigen of hergebruiken binnen een eigen leerlijn. 

Vakoverstijgende vaardigheden

Zowel in de reguliere opdrachten als in de eindopdrachten vormen vakoverstijgende vaardigheden de basis. Samenwerkend leren, presenteren, elkaar van feedback voorzien en het eigen werk kritisch beoordelen; de opdrachten in deze nieuwe editie vormen zo een rijke set aan werkvormen. Alle activerende werkvormen hebben we speciaal voor je verzameld in de digitale reisgids. En de werkvormen zijn tevens geïntegreerd binnen de verschillende eindopdrachten. 

Formatief evalueren

De vernieuwde opbouw van de Stercollecties ondersteunt leerlingen en docenten bij het formatief evalueren van het leerproces. De inleiding geeft inzicht in de voorkennis, de leerdoelen en de te zetten stappen De diagnostische toetsen aan het einde van ieder thema bieden zowel leerlingen als de docent inzicht in wat er geleerd is. En de terugkijkvragen helpen om te reflecteren op zowel de leerdoelen als het leerproces. 

Kortom, al zin om aan de slag te gaan? Kijk hier voor een impressie van het vak aardrijkskunde. Leerjaar 1 verschijnt op 17 juni en leerjaar 2 komt gefaseerd tussen medio juni en medio september online. De komende jaren worden ook de leerjaren 3 tot en met 6 vernieuwd; hou dus onze nieuwsbrief in de gaten voor de laatste updates. We wensen je vast veel plezier met deze nieuwe editie van de Stercollecties!

Terug naar nieuwsoverzicht
Stel een vraag Helpdesk