Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

Voorbeeld portfolio’s van pilotscholen

23 mei 2018

Portfolio-site.nl is een nieuwe online tool waarmee leerlingen op een eenvoudige en gestructureerde manier de ontwikkeling van hun competenties kunnen bijhouden en bewijsstukken kunnen bewaren. Denk hierbij aan vakvaardigheden, LOB, moderne vreemde talen en werknemersvaardigheden. Scholen bepalen zelf hoe ze hun digitaal portfolio willen inrichten. Portfolio-site.nl is één van de extra programma’s van Stichting VO-content voor deelnemende scholen.

De afgelopen maanden heeft een aantal scholen een pilot gedaan met Portfolio-site.nl en een grote bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de digitale tool. Deze scholen hebben zelf portfolio’s ontwikkeld waar ze nu ook mee werken. Een aantal van deze portfolio’s staan nu ook in Portfolio-site.nl als ‘voorbeeld portfolio’.

 

Deze voorbeeld portfolio’s bestaan uit een raamwerk van competenties (vaardigheden, houding en kennis), indicatoren en rubrics. Het is dus geen ingericht portfolio met taken en bewijsstukken van leerlingen. Deze voorbeeld portfolio’s zijn bedoeld om te laten zien op welke manieren jouw Portfolio-site.nl ingericht kan worden. Sluit één van deze voorbeeld portfolio’s aan bij de visie van jouw school? Dan kun je het betreffende portfolio kopiëren en bewerken!

Voorbeeld portfolio gericht op vaardighedenonderwijs

Op het Corlaer College in Nijkerk is het vaardighedenonderwijs ingevoerd. Niet alleen cijfers zijn belangrijk maar ook vaardigheden zoals samenwerken, reflecteren, plannen, presenteren en gespreksvaardigheden. Met behulp van het digitaal portfolio wordt de ontwikkeling van deze vaardigheden bijgehouden. De leerlingen werken tijdens de mentorlessen met Portfolio-site.nl en ook tijdens de driehoeksgesprekken (tussen leerling, ouders en mentor) wordt het portfolio gedeeld. Omdat leerlingen inzichtelijk krijgen welke kwaliteiten ze hebben, worden ze gemotiveerder. Tussen de mentor en leerling komen zinvolle gesprekken tot stand en ook de ouders voelen zich betrokken.

 

Bekijk dit filmpje en ontdek wat Portfolio-site.nl kan betekenen voor leerlingen, ouders en docenten.


Voorbeeld portfolio gericht op loopbaancompetenties

Op het Martinuscollege in Grootebroek wordt Portfolio-site.nl voornamelijk gebruikt op het gebied van loopbaancompetenties. Leerlingen krijgen gedurende het jaar taken en opdrachten en daar worden de vaardigheden aan gekoppeld. Bijvoorbeeld de opdracht ‘organiseer een speeddate met een oud-leerling’. Hier wordt o.a. de competentie ‘netwerken’ aan gekoppeld. Na de opdracht zal de leerling zichzelf reflecteren en beoordelen. Het Martinuscollege wil in de toekomst ook meer inzetten op het coachen van leerlingen.

Ron Spruit, decaan Martinuscollege:

“We vinden het enorm belangrijk dat we de leerlingen een Plusdocument meegeven zodra de leerling hier van school afgaat, omdat de leerling meer is dan alleen cijfers. De leerling bezit bepaalde talenten, kwaliteiten, bepaalde vaardigheden die wij soms helemaal niet zien. Door middel van Portfolio-site.nl laten de leerlingen ook daadwerkelijk zien wat zij goed kunnen, naast de vakken die ze volgen”.

Meer tips van Ron Spruit over het werken met Portfolio-site.nl? Lees dit interview

Over Portfolio-site.nl

Op Portfolio-site.nl kunnen leerlingen op een eenvoudige en gestructureerde manier de ontwikkeling van hun competenties bijhouden. Dat doen ze aan de hand van een raamwerk van competenties, scoorbare indicatoren en concreet uitvoerbare taken, dat door de school kan worden samengesteld. De leerlingen hebben de mogelijkheid om zelf te bepalen welke bewijsstukken ze willen delen met hun docent tijdens mentorlessen en hun ouders tijdens driehoeksgesprekken. Ook bepalen de leerlingen zelf met welke producten ze willen schitteren in hun persoonlijke ‘etalage’ die ze ook mee kunnen nemen naar vervolgonderwijs. Zo kunnen ze laten zien dat ze meer zijn dan een cijfer. De leerling heeft dus de regie over zijn eigen portfolio en het is geen leerlingvolgsysteem voor de docent. Portfolio-site.nl is één van de extra programma’s van Stichting VO-content voor deelnemende scholen.

Ook starten met Portfolio-site.nl?

Wil je met je collega’s ook aan de slag met Portfolio-site.nl? Zorg dan dat je samen de tijd neemt om de voorbereidingsfase grondig aan te pakken. Welke visie heeft de school? Waarvoor en waarom wil de school een digitaal portfolio inzetten? 'Welke competenties zijn belangrijk voor de leerlingen, welke taken wil je koppelen aan deze competenties en op welk moment (bijvoorbeeld tijdens mentorlessen) werkt de leerling aan zijn of haar digitaal portfolio? Veel vragen waar van te voren goed over nagedacht dient te worden.

Heb je praktische vragen over hoe Portfolio-site.nl werkt? Over hoe je bijvoorbeeld moet inloggen of over hoe je een competentie toevoegt? Dan kun je contact opnemen met de helpdesk.

Heb je vragen over implementatie en over het gebruik van Portfolio-site.nl mail dan naar info@vo-content.nl of bel naar 030-2324822. Bekijk ook de cursus ‘Aan de slag met Portfolio-site.nl’

Meer informatie vind je op de website

 

Terug naar nieuwsoverzicht
Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk