Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

"Na drie jaar hebben we het boek er in de eerste en tweede klas helemaal uitgegooid"

Iedereen kan met de Stercollecties aan de slag. Maar het is handiger als je collega’s achter je staan, ervaart Nancy Hammer, docent Nederlands op het Jan Arentsz in Alkmaar.

Kort nadat de Stercollecties vier jaar geleden werden geïntroduceerd, haakte het Jan Arentz aan. De directrice van de school, een docent Nederlands, zag de boeken steeds duurder worden, en vroeg zich af of het niet beter en anders kon. Ze vond collega Nancy Hammer aan haar zijde. 

“En ik ben van het type dat het altijd beter en anders wil”. Dus besloten ze hun lessen met behulp van de Stercollecties anders in te delen. Te beginnen met twee brugklassen. Her en der werd er materiaal aangevuld, en na een jaar lag er een afgerond curriculum, zodat ook andere collega’s gemakkelijk aan konden haken. “Zelf ben ik toen in de tweede klas aan de slag gegaan. Na drie jaar hebben we het boek er in de eerste en tweede klas helemaal uitgegooid.”

Dat er tot dat moment klassen waren mét en klassen zónder boek, ervoer Hammer niet als een probleem. “Ik weet wat er in het boek staat en wat er getest moet worden. De inhoud komt grotendeels overeen.”

Differentiatie

Wat haar vooral tegenvalt, is de computervaardigheden van de brugklassers. In de eerste maanden besteedt ze daarom vooral aandacht aan vaardigheden, bijvoorbeeld knippen en plakken. “Ondanks dat ze tot de computergeneratie behoren, hebben ze nooit echt met de computer gewerkt – gamen, ja, dat kunnen ze wel.”

“Maar ze leren snel. Na november zetten we in op differentiatie. De leerlingen gaan zelf in de studieruimtes aan de slag. Ik heb dan een coachende rol. Snellere leerlingen bieden we andere stof aan, maar daarmee voelen ze zich nog niet echt beloond; ze gaan dus vaak langzamer werken. De aanvullende stof moet daarom uitdagend en leuk zijn.” Leerlingen die eerder klaar zijn mogen nu vaak een boek lezen. Dat werkt beter: “Ook niet-lezers pakken nu een boek.”

Leerlingen volgen

Het experiment is gelukt: Hammers lessen zijn fundamenteel veranderd. En dat bevalt prima. Inmiddels worden alleen in Atheneum 3 de Stercollecties nog als extra oefenmateriaal naast een boek gebruikt. “In welke klassen we ze inzetten, hangt af van de collega’s. Mijn ervaring is dat zij er volledig achter moeten staan, anders merk je dat ook bij leerlingen. Begin daarom klein voor jezelf. Je hebt niet altijd iedereen meteen mee, dat moet je ook niet willen. Daarvoor moet je eerst wat geloofwaardigheid hebben opgebouwd.”

Helpdesk