Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

“Kies zelf welke onderdelen je wel, en welke je niet gebruikt”

 

Het liefst houdt informaticadocent Harry le Grand zich in de les met de praktijk bezig. Met de theorie kunnen zijn havoklassen immers uitstekend zelf aan de slag. De opdrachten die hij niet nuttig vindt, laten ze gewoon achterwege. “Door leerlingen meer verantwoordelijkheid te geven, houd ik in de les meer tijd over voor begeleiding op maat.”

Anderhalf jaar werkt Harry le Grand nu met de Stercollecties Informatica in de bovenbouw. Die sluiten goed aan op zijn manier van lesgeven, waarbij hij een scherp onderscheid maakt tussen theorie en praktijk.

“In de lessen bouwen we een website met behulp van code, of de leerlingen programmeren een zelfrijdend Arduinowagentje. De theorie doen ze redelijk zelfstandig, met de Stercollectie. Die staat in Wikiwijs en is daarom volledig aan te passen. Ik heb er mijn eigen leerlijn mee samengesteld. Modules die ik niet gebruik, heb ik weggelaten.

 

Daar waar ik dat nodig vond, heb ik het materiaal aangepast of aangevuld. De leerlingen werken eraan buiten de lessen om, maar natuurlijk kunnen ze in de les altijd vragen stellen en overleggen.


Eisen en verwachtingen

Zijn school, het Mondriaan College in Oss, was al enige tijd deelnemer van VO-content. Toen de Stercollectie Informatica beschikbaar kwam, is le Grand direct overgestapt. “Ik gebruikte eerst een andere methode, maar die veranderde te weinig mee met het examenprogramma. Enigma, dat de basis is voor de Stercollecties, is juist op de nieuwe eisen gebaseerd. Daarnaast biedt de Stercollectie veel flexibiliteit. Dat het ook nog eens goedkoper is, is mooi meegenomen. En als het materiaal toch beschikbaar is, waarom niet? Al controleer je natuurlijk eerst of de inhoud wel aan je verwachtingen voldoet.”


Kunst van het weglaten

Juist omdat hij zijn leerlingen zelfstandig aan het werk zet met de theorie, beoordeelt hij kritisch wat hij voor zijn lessen belangrijk vindt. “In havo-4 leren ze programmeren met HTML5, CCS3 en Javascript. Die module bevalt goed. Er is een fijn controlemiddel ingebouwd: de leerlingen zien meteen of ze het goed doen.” Maar niet alles vindt hij relevant. “De module Computerarchitectuur vind ik bijvoorbeeld te ver gaan, die gebruik ik niet. Soms laat ik ze vragen overslaan, zoals ‘Wat gebruik jij voor sociale media?’, die vind ik niet zo nuttig. Ik leg de nadruk echt op de praktijk. Door samen te bepalen welke praktijkopdracht een leerling gaat uitvoeren, kan deze op het eigen niveau laten zien wat hij kan. Door de leerling hierin een eigen stem te geven, krijgt hij meer verantwoordelijkheid voor het eigen leren.”


Zelfstandig

De leerlingen reageren wisselend op deze manier van werken, merkt le Grand. “Ze zijn niet zo gewend dat ze het helemaal zelf moeten doen. Ze hebben soms moeite om het totaaloverzicht te houden, dat is jammer. Dat komt onder andere doordat de modules uit een heleboel kleine hoofdstukjes met korte teksten bestaan. Die heb ik daarom nu in mijn eigen leerlijn samengevoegd.”

Op deze manier maakt le Grand gebruik van de flexibiliteit van de Stercollecties. “Ik vind ze prettig werken, met name omdat je zelf een programma samen kunt stellen, zonder dat de leerlingen allerlei dingen te zien krijgen die ze toch niet hoeven te doen. Als tip zou ik daarom willen meegeven, dat je als docent zelf goed bekijkt welke onderdelen je wel, en welke je niet gebruikt en bedenk daarbij dat je de stercollectie eenvoudig kunt aanvullen met je eigen materiaal.”

 

 

Helpdesk