Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

"Je kunt schuiven wat je wilt”

Zowel de docent als de leerling krijgt meer vrijheid als de Stercollecties worden gebruikt in de lessen, vinden de wiskundedocenten Roeland van Goor en Sander Middelbeek. Maar, “daar moet je wel je didactiek op aanpassen.”

Nog één jaar, dan schakelt ook het vierde leerjaar van de technische vmbo-school De Triade in Edam helemaal over op de Stercollecties. 

“We zijn er drie jaar geleden in de eerste klas mee begonnen”, vertelt Van Goor, “inmiddels zijn de leerlingen er dus wel aan gewend.”

Nadat de iPad op school was ingevoerd, experimenteerden de docenten eerst een jaar met de digitale versie van de oorspronkelijke methode. Al snel werd er toch gekozen voor de Stercollecties, vanwege de vrijheid die het open leermateriaal van VO-content biedt. “Je kunt schuiven wat je wilt, en het is gemakkelijk om extra materiaal klaar te zetten”, vertelt Van Goor.
    

Theorie en praktijk

De docenten hebben de leerlijnen integraal overgenomen in de elo, en aangevuld met eigen en online materiaal. “Een sterk punt van de Stercollecties is dat er duidelijk staat uitgewerkt wat de leerdoelen zijn”, vindt Van Goor. “De leerlijnen zijn helder en overzichtelijk.”

De leerlingen maken de opdrachten van de Stercollecties verplicht in een schrift. Toch is wat meer oefening voor veel leerlingen wel prettiger. Van Goor: “Het materiaal dat we zelf toevoegen is optioneel. We bedienen daarmee verschillende leerstijlen.” Zijn collega Middelbeek vult aan: “In het extra materiaal proberen we ook steeds meer de relatie tussen de theorie en de praktijk te leggen. De stelling van Pythagoras bijvoorbeeld; hoe kun je die nou toepassen bij het tuinieren of straten maken?”
    

Valkuilen vermijden

“Als je als docent er meer ervaring mee krijgt, leer je valkuilen vermijden”, merkt Middelbeek. Zo gaat tegenwoordig bij de klassikale behandeling van de stof de iPad plat op tafel, zodat de leerlingen zich er niet achter kunnen verschuilen. Het gebeurde wel eens dat schijnbaar ijverige leerlingen bij de toets door de mand vielen. Middelbeek: “Dat ligt niet aan de leerling, als docent kan je dat voorkomen.” Van Goor tipt daarom: “Sta niet voor de klas, maar ín de klas. Als je rondloopt kan je helpen en heb je meer controle.”

Middelbeek: “Dat de iPad veel meer mogelijkheden heeft dan een boek, kan je zien als positief of negatief. Er kwam laatst een jongen naar me toe die op internet een heel mooi voorbeeld had gevonden van een uitleg van een dobbelsteen. Hij was zelf op zoek gegaan naar een oplossing voor een probleem. Digitaal werken geeft je meer mogelijkheden, maar daar moet je wel je didactiek op aanpassen.” 

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk