"Stercollectie past heel goed in het nieuwe examenprogramma"

Wiskundige denkactiviteiten hebben een prominente plek in het nieuwe eindexamenprogramma. De Wageningse Methode, opgenomen in de Stercollecties, heeft daar al jaren ervaring mee. Daarom is het volgens Rogier Bos, docent en ICT-coördinator op het Christelijk Gymnasium Utrecht, simpelweg de beste lesmethode, zowel digitaal als op papier.

 

Sinds januari gebruiken alle eersteklassers op het CGU een device, ze mogen zelf kiezen welke: ‘bring your own’. In andere klassen is het gebruik ervan vrijblijvend. Het boek van de Wageningse Methode en de Stercollectie wiskunde zijn identiek; dat toch negentig procent van de leerlingen ervoor kiest om op de computer te werken, vindt Bos veelzeggend.

Enquête

De belangrijkste reden daarvoor is een heel pragmatische: de tas wordt er een stuk lichter van. Onlangs nam Bos een enquête af naar de ervaringen van de leerlingen met het werken met een device. Tijdens dit interview scrolt hij snel door de resultaten: “Ze vinden het handig dat ze snel dingen kunnen opzoeken. Of tijdens de les muziek kunnen luisteren, al mag dat natuurlijk niet. Oefeningen doen op dat ding vinden ze fijn… presentaties maken kan in de les... opstarttoetsjes en zo. Oh, en een slechtziende leerling vindt het fijn dat hij kan inzoomen.”

In de enquête uiten sommige leerlingen ook hun zorgen; een device kan immers kapot. “Als je door de regen naar school fietst, kan het nat worden. Dan fiets je daar met een MacBook Pro…”, glimlacht Bos medelevend. “In de praktijk blijkt daarnaast dat leerlingen het vaak fijn vinden om er toch nog een boek naast te houden om in te kunnen bladeren. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen.”

Niet arrangeren

“De Wageningse Methode was al voor de samenwerking met de Stercollecties een topmethode”, vindt Bos zelf. “Als je via de Stercollecties wiskunde havo/vwo doet, dan ben je als docent gewoon klaar.” De stof opnieuw arrangeren vindt Bos eigenlijk niet nodig. “Daar geloof ik niet zo in. Het legt een enorme verantwoordelijkheid bij docenten, waarvoor schrijvers en instituten beter toegerust zijn.”

Toch neemt de Stercollectie wiskunde de docent zeker niet al het werk uit handen. “Er wordt een actievere denkhouding verwacht van leerlingen. De theorie wordt niet eerst uitgelegd, zoals bij andere methoden, maar in een opgave verwerkt. Die krijg je dus ook als docent niet voorgekauwd. Je moet leerlingen daarin begeleiden en zult dus meer vragen krijgen. Dat past heel goed in het nieuwe eindexamenprogramma waarmee de komende 4V-klassen beginnen.”

Verbetering

Hoewel de Wageningse Methode als onderdeel van de Stercollecties zijn waarde heeft bewezen, is er volgens Bos nog wel verbetering mogelijk. “De Stercollecties hebben de ambitie om interactief te zijn; dat kan in tienvoud van wat het nu is. Ik denk dat er moet worden samengewerkt met de Digitale Wiskundeomgeving om zo de interactiviteit uit te breiden. Er zijn prachtige applets voor algebra en meetkunde; je kunt grafieken en formules stap voor stap laten controleren. Dan bereik je het wenselijke niveau van interactiviteit. De aard van de wiskunde leent zich ervoor, dan moeten we dat ook gaan doen.” 

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk