Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

"Met de Stercollectie heb ik ze de basisvaardigheden geleerd"

Hanny Walraven staat sinds 2000 voor de klas. Inmiddels geeft ze vier jaar het vak wiskunde aan havo 1 en 2 en mavo 1 en 2. Daarvoor was ze docente zorg en welzijn. Het lukte haar met VO-content om de achterstand van een groep leerlingen weg te werken.

                    

“Ik nam een klas over van een collega van mij. Zij hadden inmiddels een flinke achterstand opgelopen. Hun basiskennis wiskunde was gewoonweg niet voldoende. Ik ben gaan kijken: wat kan ik nu doen? Toen kwam ik de Stercollectie van VO-content tegen. Ik ben aan de slag gegaan met de onderdelen waar de leerlingen moeite mee hadden. Daarmee hebben ze de basisvaardigheden geleerd. Ze kregen een toets en het gemiddelde in de klas was een 7,5. De achterstand was bijgewerkt.” 

Aanvullend materiaal

Voor Walraven was dit een succesverhaal en reden om actief met het materiaal aan de slag te gaan. “Ik ben wel heel lang zoekende geweest, hoor. Wat werkt nou goed? Daarbij gebruik ik ook aanvullend materiaal. Dat heb ik twee jaar lang zo gedaan. Het combineren kost niet veel tijd. Juist dat aanvullende materiaal is belangrijk. Als ik alleen de Stercollectie gebruik, dan ben ik met een half jaar klaar. Er staat meer tijd gerekend voor de oefeningen, dan de praktijk uitwijst.”

Klassieke werkwijze

Haar lessen ziet ze als vrij klassiek. “Ik geef uitleg en dan gaan de leerlingen aan de slag. Ik merk dat ze die uitleg ook echt nodig hebben. Ze zijn niet gemotiveerd genoeg om filmpjes te gaan kijken en daar vervolgens zelf hun weg in te vinden. Als ik ze duidelijke uitleg geef, gaan ze goed aan de slag.” Daarbij merkt ze dat de leerlingen zelf ook houden van deze klassieke manier van werken. “Dan zeggen ze: ‘Waarom krijgen we geen boek?’. Al merk je ook dat ze de voordelen er wel van inzien. Een boek vergeten ze nog weleens, maar hun tablet vergeten ze niet.”

Gebruiksvriendelijk

Inhoudelijk is Walraven tevreden. “Ik heb weleens gereflecteerd en toen was ik wel van mening dat er te weinig materiaal was. Inmiddels is het echt verbeterd, doordat er extra materiaal is gekomen. Soms vind ik wel dat er te snel een overgang wordt gemaakt van oefenen naar een stukje inzicht en toepassen. Dan hebben ze nog niet door hoe het precies werkt. Maar verder vind ik het gebruiksvriendelijk en goed werken. Al zou het prettiger zijn als er een digitale leeromgeving zou komen, waarin de resultaten automatisch worden opgeslagen.”

Eigen leerroute

“Het aandeel van digitaal leermateriaal wordt steeds groter. Leerlingen kunnen hun eigen leerroute volgen. Naast VO-content komt er steeds meer beschikbaar. Het blijft in ontwikkeling en er komen steeds meer sites bij. Ik zie dat het groeiende is.”

Lestip

 “Ik heb voor de leerlingen bij ieder hoofdstuk op wikiwijs.nl een handleiding geschreven. Daarin staat bijvoorbeeld welke link ze moeten openen en verdere uitleg. Het is belangrijk om het stapsgewijs op te schrijven. Het maakt het overzichtelijk.”

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk