Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

‘Ik neem de docent aan, niet de methode.’

Voor Martin Peters, locatiedirecteur van Niekée in Roermond, is het een uitgemaakte zaak. Hoe meer vrijheid voor leerling en docent, hoe beter de leerling leert. De lesmethode mag nooit leidend zijn. ‘Ik neem de docent aan, niet de methode.’

Op zijn website noemt Peters Niekée ‘misschien wel de meest vernieuwende vmbo-school van Nederland’. Toen de school acht jaar geleden werd opgericht, stond het individuele leerproces van de leerling centraal;  veertig procent van de leertijd dient besteed te worden aan persoonlijke ontwikkeling en de eigen leervragen. Peters: “Leren gaat beter als je zelf invulling kan geven aan het leerproces.” 

2.0

In acht jaar is het educatief landschap aardig veranderd, maatwerk wordt de nieuwe standaard. “Technologisch gezien is er tegenwoordig veel meer mogelijk dan toen. Daarnaast weten we dankzij onderzoek beter hoe leerlingen leren. Dat is minder afhankelijk van dna, dan van de omgeving, prikkelingen en uitdagingen.

Toen in 2014 het concept ‘passend onderwijs’ werd doorgevoerd,  zagen we daarin een kans om het onderwijs aan te passen aan de leerling in plaats van andersom. Toen zijn we gestart met Niekée 2.0, waarin we alles hebben ingevoerd dat we oorspronkelijk wilden bereiken.”

Eigen leermiddelen ontwikkelen

“We wilden de leerlingen niet meer in hokjes, maar allemaal in één ruimte hebben. Zo kan iedere leerling zich per vak, op zijn eigen niveau en in zijn eigen tempo ontwikkelen. Dan kan je met reguliere methoden niet uit de voeten; daarbij is gedurende het jaar het niveau niet aan te passen.”

De docententeams gingen daarom aan de slag om eigen leermiddelen te ontwikkelen. “Als de leerling niet bediend wordt naar zijn behoeftes, kan de docent niet zeggen dat de methode daartoe geen mogelijkheden biedt. Ik heb de docent aangenomen, niet de methode.”

Inventief

Maar dat was niet genoeg; de docenten wilden de leerlingen aan het roer. Dat leidde tot ‘onderwijslab’ Agora. “Waar Niekée 2.0 probeert maatwerk te leveren vanuit een traditionele situatie en met een vast curriculum, heeft Agora het oude systeem helemaal losgelaten.

Er wordt gewerkt aan de hand van de scrum-methode, waarbij de leerlingen hun kwaliteiten in teamverband inzetten. Ze stellen hun eigen leerdoelen, kiezen hun eigen methode en moeten verantwoording afleggen aan zijn coach over hun voortgang. Zo zien wij welke kerndoelen ze bereiken en hoe inventief ze zijn bij tegenslagen.”

Professionaliseren

Vooral het laatste halfjaar zien steeds meer docenten hoe ze het lesmateriaal van VO-content kunnen inzetten. “Onze docenten geven zelf aan waarin ze willen professionaliseren. We horen steeds vaker dat er behoefte is aan ondersteuning bij het gebruik van de Stercollecties in de vorm van trainingen of workshops.”

Stoute stap

Het is belangrijk dat ook andere docenten meer zeggenschap krijgen over hun lessen, vindt Peters. Daarom werd hij lid van de Raad van Advies van VO-content. “Het is prettig om te ervaren wat vrijheid kan doen. Hoe flexibeler het lesmateriaal ingezet kan worden, hoe beter. Je kunt je ook niet voorstellen dat een dokter zich laat voorschrijven hoe hij zijn werk moet doen. Waarom laat een docent zich dan wel door de methode de les voorschrijven?”

“Er wordt altijd veel over maatwerk gesproken; het mooie van onze school is dat we het gewoon doen. Hoe ambitieuzer je met verstandige mensen aan de slag gaat, hoe beter het is voor de leerling. Ieder jaar dat je erover praat is een jaar waarin je de stap had kunnen zetten.” 

 

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk