Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

“Ik haal de krenten uit de pap”

Scheikundedocent Herbert van de Voort gebruikt de Stercollecties als aanvulling op het materiaal dat hij zelf ontwikkelt voor zijn derde klas. Maar ook zijn bovenbouwleerlingen van het Hyperion Lyceum in Amsterdam wil hij meer keuzevrijheid bieden.

Daarbij maakt hij handig gebruik van Wikiwijs. “Past een hele module niet in de leerlijn? Pak dan één element dat je interessant vindt.”

Toen Herbert tweeënhalf jaar geleden op het Hyperion Lyceum kwam werken, maakte hij voor het eerst kennis met de Stercollecties. De leerlingen van deze nieuwe school volgen VWO+, dat wil zeggen gymnasium en een verzwaard atheneum. Tijdens het onderbouwvak ‘science’ werken ze op hun eigen devices aan een vakoverstijgend thema, zoals ‘water’. “Vanwege deze werkwijze, en het niveau dat we willen aanbieden, was er niet een reguliere methode die we konden gebruiken. We ontwikkelen daarom veel materiaal zelf. Daarnaast gebruiken we twee of drie losse modules van een methode en de Stercollecties.”

Eigen smaak

“De Stercollecties zijn prima, al zijn niet altijd alle opdrachten naar onze eigen smaak. We bekijken altijd eerst of een module in de leerlijn past, of juist een mooie aanvulling erop is. Waar reageren leerlingen goed op? Die elementen gebruiken we dan naar eigen inzicht. Stukken die te eenvoudig zijn laten we eruit, soms gebruiken we er materiaal uit een hoger leerjaar bij. Als we onderdelen vaker gaan gebruiken, passen we die zelf aan onze wensen aan.”

Automatisch feedback

De opdrachten waarbij werkbladen gedownload moeten worden, vindt Herbert bijvoorbeeld niet interactief genoeg. “Ik plaats de tekst van die opdrachten in Wikiwijs en maak gebruik van de opdrachtmogelijkheden die dat programma biedt. Zo kan je ook automatisch feedback laten geven. Het programma ziet alleen of een antwoord goed of fout is, maar uit ervaring weet je wel wat de gebruikelijke valkuilen zijn. Bij een rekenfout laat je bijvoorbeeld melden: “Heb je op significantie gelet?”, of je geeft wat extra uitleg. Dat is niet moeilijk. In een halfuur heb je het werken met Wikiwijs onder de knie. Het is een kwestie van uitproberen.”

Herbert kan zo zijn leerlingen drie routes aanbieden. Er zijn sleutelopgaves, die iedereen moet maken, en extra opdrachten voor leerlingen die meer oefening nodig hebben. Leerlingen die met minder oefening af kunnen, maken één moeilijkere opdracht.

Keuzemogelijkheden

Op dit moment worden in bovenbouw reguliere boeken gebruikt, maar ook daar probeert Herbert extra keuzemateriaal aan te bieden. “Ik ben nu aan het kijken hoe ik de module ‘Ecoreizen’ uit de Stercollecties in de vierde klas kan inzetten. Structureel, of als extra rekenoefening. We beginnen komend jaar in de vijfde klas met een nieuw vak over onderzoeksvaardigheden; dat gaat leiden tot het profielwerkstuk in de zesde klas. Daarvoor ga ik ook shoppen bij de Stercollecties.”

Opgavedatabank

“Omdat we veel themagewijs werken, zou ik het mooi vinden als er een opgavedatabank zou komen. Met ‘kale’ opdrachten over chemisch rekenen of naamgeving, zodat je die ruim kunt inpassen.” Want zo gebruikt hij de Stercollecties het liefst. “Past een hele module niet in je curriculum? Pak dan één element dat je interessant vindt; haal de krenten uit de pap.”

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk