Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

"Er zitten leuke ideeën bij en het houdt je flexibel"

Frans Carelsen staat al 26 jaar voor de klas als scheikundedocent. Hij geeft les aan bovenbouw havo/vwo van het Marianum in Groenlo. Vorig schooljaar is hij begonnen met het gebruiken van Stercollecties toen zijn school een pilot met tablets ging doen. 

Hoe gebruikt u de Stercollecties?

Het ene moment is het lesmateriaal van VO-content de leidraad, het andere moment is het boek meer de leidraad. Voor leerlingen is het plezierig als het boek nog wel op de achtergrond staat. Met een collega maak ik van tevoren een lessentabel: waar willen we het over hebben? Dan gaan we passend materiaal zoeken. De pilot is nog niet afgelopen, dus we zitten nog volop in de ontdekkingsfase.

Kost dat veel tijd?

Nee, dat valt wel mee. Een week of zes van te voren maken we die lessentabel.

Vindt u het prettig om op met Stercollecties te werken?

Ja, ik vind het heel plezierig. Er zitten leuke ideeën bij en het houdt je flexibel. Als je in een boek zit dan behandel je bijvoorbeeld vaak hoofdstuk 1 tot en met hoofdstuk 12. Dan zit je aan hun volgorde vast. Ik pak een gedeelte van VO-content erbij als ik een specifiek onderdeel wil behandelen. Daar zoek ik een hoofdstuk bij uit het boek en op die manier arrangeer ik mijn lessen.

Ziet u het materiaal als gebruiksvriendelijk?

Over het algemeen is het zeker gebruiksvriendelijk. Niet alles vinden we altijd even geweldig, maar dat is nooit zo. Als docent kijk je altijd een beetje naar de voor- en nadelen. Er is sprake van een bepaalde slijtage. Wat ik nog niet zo sterk vind is dat er te weinig oefeningen zijn. Sommige leerlingen pakken het snel op, maar sommigen hebben net even wat extra opdrachten nodig. Daarvoor doe ik nog weleens een beroep op mijn boek.

Wat vinden de leerlingen van deze manier van werken?

Leerlingen op deze leeftijd hebben meer de neiging om met een boek te werken. Dat heeft een soort veiligheid. Als je daarentegen jaar in jaar uit hetzelfde boek moet gebruiken, is dat ook niet altijd fijn. We houden het uitdagend en werken met computers vinden de leerlingen prima en daar zijn ze natuurlijk ook goed in.

Verandert de houding van de leerlingen nu ze werken met Stercollecties?

Bij de leerlingen kan ik het nog moeilijk zeggen. Je ziet pas de veranderingen op het moment dat je de eindexamens met ze hebt gedaan. Ze vinden het zeker leuk!  Het is afwisselend en dat is een prettige werkwijze.

Heeft u tips voor collega’s die met Stercollecties werken of willen gaan werken?
Gebruik naast de Stercollecties toch lesboeken, maar laat die boeken zo veel mogelijk een zekerheid voor de leerlingen zijn. Ga zelf uit van de leidraad van VO-content. Die is prima.

Heeft u nog wensen voor het leermateriaal?

Hier en daar zou ik wel wat meer oefeningen willen zien en ik zou graag meer een opbouw zien richting het examen. Het zou mooi zijn als de oefenvragen langzamerhand wat ingewikkelder worden. Als VO-content dit materiaal blijft ontwikkelen en verbeteren zal het steeds belangrijker worden binnen het lesgeven.

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk