Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

Vier tips van Ron Spruit om met Portfolio-site.nl aan de slag te gaan

Zien waarmee je allemaal bezig bent, zorgt voor groei.’

Ron Spruit mag zich inmiddels wel een Portfolio-site.nl-expert noemen. De decaan van de bovenbouw vmbo op het Martinuscollege in Grootebroek (sector economie), deed mee met de Portfolio-site.nl-pilot en leverde daarmee een grote bijdrage aan de ontwikkeling van deze tool. Aan de hand van vier vragen geeft hij advies voor een succesvolle start.


Waarom heb je deelgenomen aan de pilot?

“Er zijn veel ontwikkelingen gaande op onze school. In het kader van de pilot ‘Maatwerk’ van de VO-raad beginnen we bijvoorbeeld volgend jaar met coachgesprekken Scandinavische stijl.

Daarbij wordt minder gekeken naar cijfers, maar vooral naar wat de leerling wil en hoe hij dat kan bereiken. Het ontbrak ons nog aan een gezamenlijke aanpak om de activiteiten en vaardigheden van leerlingen in beeld te brengen. We willen met alle decanen daarvoor hetzelfde instrument gaan gebruiken.

    

Mijn intrinsieke motivatie is dat ik het meesterlijk interessant vind hoe leerlingen keuzes leren maken. Een leerling is meer dan een cijfer voor een vak, maar hoe kunnen we dat laten zien? Ik houd van experimenteren en ontdekken: als je niets probeert, gebeurt er niets. Al meteen toen ik met een testprofiel aan de slag ging, ontdekte ik de mogelijkheden en de meerwaarde van Portfolio-site.nl. De resultaten van de coachgesprekken kunnen erin worden vastgelegd en we krijgen inzicht in de ontwikkeling van de competenties. De leerling neemt hierbij de regie.


Waarom ben je zo enthousiast over Portfolio-site.nl?

“Als eerste vanwege de lay-out, die is eenvoudig, duidelijk en overzichtelijk voor docenten en leerlingen. Alles staat in vier balkjes: ‘mijn portfolio’s’, ‘mijn taken’, ‘mijn afgeronde taken’ en ‘etalage’. Dat is enorm belangrijk: als het ingewikkeld wordt, kan je leerlingen er nog wel doorheen loodsen, maar als docenten het niet zien zitten, verlies je draagkracht.

Ten tweede heeft Portfolio-site.nl veel mogelijkheden en is de tool erg flexibel. Je kunt het portfolio vormgeven zoals jij dat wilt. De leerlingen kunnen hun competenties scoren met behulp van rubrics, gemakkelijk bewijsstukken toevoegen en zelf bepalen wat ze in de etalage zetten. Als docent kun je ze ook op hun competenties scoren en eenvoudig feedback geven op hun taken.”


Welke functie van Portfolio-site is voor jou onderscheidend?

“Dat het portfolio niet gebonden is aan een klas of een mentor. Je kunt leerlingen uit meerdere klassen aan één coach koppelen, maar ook meerdere docenten aan één leerling. Onze leerlingen moeten in de vierde klas uit misschien wel dertig vakken een keuze maken. Als ze een vak uit een ander profiel kiezen, hebben ze te maken met andere docenten. Bij andere tools blijkt dat vaak een probleem, met Portfolio-site.nl kunnen ze hun portfolio meenemen.

Je kunt ook met meerdere collega’s gezamenlijk aan één portfolio werken. We zijn nu bezig om de competenties, indicatoren en taken die bij de keuzevakken horen in een voorbeeldportfolio te zetten, zodat de leerling die alleen maar hoeft te kopiëren. “Veel andere activiteiten voor vakken als Nederlands, Engels en LOB hebben we al in het systeem gezet. Zo verbinden we die activiteiten met elkaar. Het is ook voor collega’s goed om na te denken over welke competenties er bij iedere taak worden aangesproken. Zien waar je allemaal mee bezig bent, zorgt voor groei.”


Hoe kun je Portfolio-site.nl succesvol op school invoeren?

“Het is belangrijk dat er een paar mensen zijn die het echt zien zitten. Ik heb bijvoorbeeld het raamwerk van competenties opgebouwd met een collega. Daarna hebben we een workshop gegeven, waarin we docenten aan het werk hebben gezet en met leerlingen hebben laten inloggen.

Ik voer er ook veel gesprekken over met teamleiders en directie, maar het is mooier om het bottom-up voor elkaar te krijgen. Dat kan door aan collega’s te laten zien wat de mogelijkheden zijn en je successen te delen.

Zorg daarom dat je zelf goed weet hoe de site werkt. Maak gebruik van de helpdesk – die is fijn, je krijgt altijd snel reactie – en van andere scholen die ermee bezig zijn. Maar, stel jezelf altijd eerst de vraag: wat wil ik hiermee bereiken? Het begint allemaal bij je visie.”


De vier tips van Ron Spruit:

  • Werk samen met een paar mensen die achter het project staan.
  • Zorg dat je zelf goed weet hoe Portfolio-site in elkaar zit, probeer de tool uit met leerlingen en durf te vragen.
  • Deel je successen en zet anderen aan om ermee experimenteren.
  • Stel jezelf eerst de vraag: waarvoor wil ik Portfolio-site gaan gebruiken?

Meer informatie over Portfolio-site.nl

Stel een vraag Helpdesk