Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

"Ga ervoor! De Stercollectie is goed te gebruiken"

Arie Mol staat inmiddels zes jaar voor de klas op de christelijke scholengemeenschap Jan Arentsz in Zuid-Scharwoude. Hij begon in schooljaar 2013/2014 met het gebruiken van de Stercollecties van VO-content voor zijn lessen Nederlands.

“De schoolleiding wilde beginnen met het gebruik van de Stercollecties. Het Jan Arentsz wil meegaan met de tijd. Computers worden steeds belangrijker. En daarbij scheelt het geld.”

Mol gebruikt het materiaal in de onderbouw havo, atheneum en gymnasium. “Het boek is helemaal weg.” Dat betekent niet dat VO-content het enige leermateriaal is dat hij inzet. “Naast de Stercollecties gebruiken we Nieuwsbegrip. De leerlingen zijn er voor hun leesvaardigheid bij gebaat teksten van papier te lezen. Hierbij behandelen we elke week een ander artikel uit de actualiteit.”

Differentiëren

“VO-content biedt een volledige kernmethode. Je kan er zelf mee aan de slag. Heel positief, vind ik, is dat je kunt differentiëren. Iedereen kan zijn of haar eigen tempo aanhouden. Als er leerlingen zijn die snel klaar zijn, kunnen ze hun boek gaan lezen.”

Fouten

Toch is Mol niet enkel en alleen positief. “Er zitten regelmatig fouten in de oefeningen. Dat is heel storend. Vooral bij een vak als Nederlands. Een collega meldt de fouten wel altijd, maar dat kost ook heel wat tijd.”

Moeite met leren vanaf de computer

De docent merkt dat de leerlingen moeite hebben met het leren vanaf de computer. “We werken met verschillende thema’s. Leerlingen hebben geen schrift. Ze maken een online mapje aan, belangrijke informatie kopiëren ze naar dat mapje. Het is voor hen ook een cultuuromslag om op deze manier te werken. Als ze dan een dag van te voren beginnen met leren en er is een probleem met het internet, dan hebben ze een probleem. De leerlingen vinden deze manier wel leuk. Al is het voor de meesten wel wennen dat ze geen boek in hun handen hebben, waar ze in terug kunnen bladeren.”

Opdrachten

“Af en toe vind ik de opdrachten wel een beetje apart. Zo was er laatst een eindoefening over vertelperspectieven. De opdracht was: schrijf een toneelstuk vanuit de verschillende perspectieven. Dus: eentje vanuit het ik-perspectief, een vanuit het hij/zij-perspectief en een vanuit de alwetende verteller. Waarom een toneelstuk en geen tekst? We hebben het toch over teksten?”

Tip

Een tip die Mol andere docenten zou geven die in de toekomst aan de slag gaan met de Stercollectie Nederlands? “Ga ervoor! De Stercollectie is goed te gebruiken. Bekijk alle onderdelen goed. Op deze manier ben je bedacht op de dingen die je niet in je les wilt hebben en wat je eventueel moet aanpassen.”

Leesvaardigheid oefenen moet van papier

De veranderingen in het onderwijs  ziet Mol als iets goeds, maar: “We moeten niet veranderen vanwege het veranderen. Natuurlijk is het goed als leermaterialen inhoudelijk beter worden. Digitaal werken hoort bij deze tijd, maar leesvaardigheid oefenen moet van papier. Dat werkt een stuk beter.”

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk