Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

‘Differentiëren gaat zo bijna vanzelf’

Onder het motto ‘Minder handen voor de klas’ geeft duizendpoot Anita Hermans Nederlands, mens en maatschappij én wiskunde aan een eerste klas vmbo-basis van het Stedelijk College Eindhoven. Door te arrangeren met de Stercollecties, biedt ze structuur aan vijftien leerlingen die moeite hebben met de overgang naar de middelbare school.

In de voorhoede probeerden Hermans en een van haar collega’s vijf jaar geleden de Stercollecties uit, met als doel eenentwintigste-eeuwse vaardigheden op school in te voeren. “Het was echt pionieren. Er waren heel wat kleine problemen, maar wij werden erg enthousiast. 

De Stercollecties hebben zich vervolgens als een olievlek op school verspreid.” Inmiddels wordt het open leermateriaal ook in de laptopklassen van het tweede, derde en vierde jaar gebruikt, en noemt Hermans zichzelf ‘fan’ van laptoponderwijs en arrangeren.

Keuzevrijheid

Sinds het mogelijk is de Stercollecties te bewerken in WikiWijs, maakt Hermans daar volop gebruik van. “Voor Nederlands en mens en maatschappij maak ik een eigen arrangement op basis van de Stercollecties. Voor wiskunde volg ik het PTO met eigen materiaal, en gebruik ik de Stercollecties als aanvulling.”

Op die manier richt ze haar lessen in zoals ze dat zelf wil. “Bij het m&m-thema ‘Geloven’ vind ik het belangrijk dat leerlingen respect hebben voor elkaar en dat religies veel overeenkomsten hebben.” Sommige onderdelen vindt ze te talig en minder geschikt voor haar klas. Die vervangt ze door ander materiaal. “Bij Nederlands mis ik vooral oefenmateriaal voor begrijpend lezen. Daarvoor is bijvoorbeeld Nieuwsbegrip een hele leuke uitkomst.”

Differentiëren

Af en toe zet Hermans materiaal klaar voor individuele leerlingen, over een onderwerp waar ze zelf voor hebben gekozen. Maar juist ook in de reguliere lessen gaat differentiëren heel gemakkelijk. “Veel m&m-opdrachten vragen om eigen creativiteit. Als leerlingen geïnteresseerd zijn in een onderwerp, of op een hoger niveau instappen, komt er ook meer uit. Je moet het wel stimuleren en sturen, maar differentiëren gaat zo bijna vanzelf.”

Toch vraagt het arrangeren veel tijd, constateert ze, ook als de leerlijnen eenmaal zijn uitgezet. “De Stercollecties hebben een hele mooie opbouw, maar je wil toch blijven ontwikkelen. Dat kost tijd. Zeker als je dat voor drie vakken doet. Een bijkomend voordeel voor mijn leerlingen is wel, dat de structuur bij mijn vakken steeds hetzelfde is.”

Een belangrijk ontwikkelpunt: de elo die de school gebruikt, biedt nog niet de mogelijkheid om Stercollecties te koppelen, waardoor ze weinig controle heeft op wat de leerlingen op de laptop doen. “Het zou handig zijn als je als docent ziet welke fouten gemaakt worden, en hoeveel tijd ze in iets stoppen.” Als dat mogelijk is kan ze haar lessen helemaal op haar publiek afstemmen. “Het is geweldig om meer na te denken over wat ik de kinderen wil leren, hoe ik ze dat wil leren en waarom ik dat belangrijk vind. Ik heb echt mijn vak teruggevonden.”

 

 

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk