Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

"Leerlingen vinden het fijn dat het materiaal voor hun op maat gemaakt is"

 

Mens en Natuurdocent Maarten van der Drift gebruikt de Stercollecties als basis voor zijn eigen leerlijnen. Het materiaal dat hij zelf maakt voor zijn onderbouwleerlingen van Mavo De Vos in Vlaardingen, deelt hij met collega’s op WikiWijs. “Mijn advies: knutsel eens wat.”

“Ik begon vier jaar geleden op deze school als stagiair. We gebruikten toen een methode waar we niet tevreden over waren. Daarom hebben we het jaar daarop de werkboeken niet meer aangeschaft, maar zijn we eigen materiaal gaan schrijven. Dat is superleuk!”

       

           

“Vorig jaar heb ik voor mijn afstudeerscriptie onderzocht of alles wat we hadden gemaakt wel aan de kerndoelen voldeed. Het antwoord was nee: we hadden te veel vrijheid genomen. Toen hebben we de modules van de Stercollectie Biologie in een Wikiwijs-pagina gezet en die gedeeltelijk herschreven. Daar hebben we opdrachten natuurkunde en techniek aan toegevoegd. Dat bevalt tot nu toe heel goed.”

Twee jaar vooruit

“We sturen de leerlingen aan met een jaarplanning. In principe kunnen ze straks op 1 september zien wat ze de komende twee jaar moeten doen. Ik begin iedere les met een bondige instructie over een klein onderwerpje. Daarna gaan ze zo snel mogelijk zelf op hun laptop aan het werk. Dan heb ik mijn handen vrij om te ondersteunen en na te kijken.

Aan het einde sluiten we af met de vraag: wat heb je nou geleerd. De leerlingen zijn tegelijkertijd met hetzelfde hoofdstuk bezig, maar bepalen daarbinnen  ze zelf een volgorde. Als ze bij de deadline maar alles gedaan hebben.”

Arrangeren gaat makkelijk

“Werken met de Stercollecties bevalt mij goed. Arrangeren gaat heel makkelijk als je het eenmaal doorhebt. En staat een plaatje niet goed, dan is dat een minuut later verschoven. Maar het zou handig zijn als ik alle leerlingen kon volgen via onze ELO, zodat je kan zien wie wat gemaakt heeft.

Dat maakt het ook mogelijk om digitaal te toetsen, op een moment dat het de leerling uitkomt. En dan hoef je niet meer na te kijken.”*

“De ene leerling heeft liever boeken, een ander vindt het lastig om zelf te plannen. Maar ze vinden het wel fijn dat het materiaal voor hun op maat gemaakt is. Ze kunnen bovendien direct zien of ze een antwoord goed of fout hebben.”

Grotere eindopdrachten

“Volgend jaar willen we zorgen dat de leerling ook kan zien waarom een antwoord fout is. Die optie is er al, maar we hebben nog geen tijd gehad om die informatie toe te voegen. In de toekomst zou ik ook wel met grotere eindopdrachten willen werken, maar zover zijn we nog niet.”

“Mijn advies is: knutsel gewoon eens wat. Wij hebben de Stercollecties volledig ingericht naar onze eigen wensen. Een volgende docent kan zo instappen en het weer aanpassen. Als iemand wil weten waar ons materiaal te vinden is: je kunt in Wikiwijs zoeken onder VO-materiaal, zoekterm ‘De Mavo Vos’. Ja, we zijn zeker lekker bezig.”

*In Elerna, Learnbeat en OpenEdu kan dit al zie ook de whitepaper Werken met Stercollecties 

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk