Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

"Zorg voor een extra introductie en denk van tevoren goed na over wat je wilt toetsen"

Nico Buiten, docent Mens en Maatschappij op Stad en Esch in Meppel, baseert sinds begin van dit schooljaar zijn lessen volledig op de Stercollecties. Met zijn collega van biologie heeft hij de afgelopen twee jaar kunnen experimenteren met de kernmethode. Komend jaar volgen hun collega’s hun voorbeeld. Digitaal onderwijs heeft volgens hem de toekomst.

Laptopschool

“Als je kiest voor Stad en Esch, kies je voor volledig digitaal onderwijs”, vertelt Buiten. “Iedere leerling krijgt hier een eigen laptop. Dat slokt een groot deel van het budget op, dus zijn we gaan kijken naar alternatieven voor de dure methodes. Dan kies je natuurlijk het beste dat er beschikbaar is. En de Stercollecties voldoen aan de kerndoelen.”

Persoonlijk vindt Buiten het belangrijk dat er een eindproduct gekoppeld wordt aan de stof. “Zo’n opdracht zit er bij de Stercollecties automatisch bij.”

Hij gebruikt de Stercollecties vooral in combinatie met Itslearning; hij vult de methode aan met eigen beeldmateriaal, dat hij in deze digitale leeromgeving plaatst. Een evaluatie onder leerlingen benadrukte vorig jaar nog maar eens hoe prettig zij het vinden om digitaal te werken. “Ik heb bijvoorbeeld een klasje met zeven dyslecten. Die vinden het handig om hun opdrachten digitaal in te leveren. Ze kunnen dan filmpjes of presentaties maken.”

Tips

Hij heeft wel wat collegiale tips om efficiënt van de Stercollecties gebruik te kunnen maken. “Zorg voor een extra introductie, bijvoorbeeld een mindmap of een actualiteit, om de aandacht te richten. Neem daarna altijd met de leerlingen even de stappen door: waar moet je op letten, wat zijn de moeilijke punten? Het is natuurlijk altijd handig als je alles zelf al een keer hebt gedaan.”

“En denk van tevoren goed na over wat je wilt toetsen. Ik beoordeel zo nu en dan een eindproduct, want iedere opdracht is niet te doen. Ik heb begrepen dat er ook toetsen worden geleverd, dat is voor mij al heel waardevol. Ik ben er nu toch nog wel veel tijd mee kwijt.”

Differentiatie

Mede daarom zou hij graag zien dat er in de toekomst meer gedifferentieerd wordt tussen basis, kader en theoretische leerweg van het VMBO. “Bij methoden krijg je meer verdiepingsstof. Dat mis ik weleens. Mijn T-leerlingen kunnen straks aardrijkskunde en geschiedenis kiezen in hun pakket, voor hen vind ik sommige van de eindtermen nog wat onderbelicht. De leerlingen van basis en kader hebben juist wat meer begeleiding nodig. Bij de Stercollectie biologie wordt dat onderscheid wel gemaakt, zag ik.”

Verbeterpunten

De teksten die gebruikt worden zijn vaak te moeilijk voor vmbo-leerlingen. In één zin moet ik soms van vier woorden de betekenis uitleggen. Ook vind ik het lastig dat de leerlingen de opdrachten kunnen maken door te klikken op de antwoorden. Is het een rood kruisje dan is het fout en een groen vinkje is het goede antwoord. Ze hoeven verder niets te lezen en sommige VMBO leerlingen doen dat dan ook niet.

Toekomst

Buiten ziet de toekomst van de Stercollecties rooskleurig in. “Het onderwijs wordt volledig digitaal; je ontkomt er niet aan. De Stercollecties kosten heel weinig. Als ze in ontwikkeling blijven, staan ze heel sterk in de markt.” 

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk