Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

"Alles is goed vindbaar en het voldoet aan de kerndoelen"

John Veldhuis staat inmiddels al 28 jaar voor de klas. Hij geeft geschiedenis en mens & maatschappij op het 2College in Noord-Brabant. Vorig schooljaar begon hij met het gebruiken van de Stercollecties van VO-content. En dat bevalt hem erg goed.

“Volgend jaar gaan alle tweede klassen over op het digitale lesmateriaal van VO-content. Dat betekent dat de boeken dan ook de deur uitgaan”, vertelt Veldhuis. Het is volgens hem een goede stap.

“Voor de leerlingen is het aantrekkelijker om te werken met tablets en andere digitale lesmaterialen. Je kan à la minute op het internet terecht met allerlei vragen. We willen uiteindelijk met alle vakken volledig over op de Stercollecties.”

Goed voorbereid

Veldhuis gaat altijd goed voorbereid zijn les in. “Ik begin met het een soort presentatie. Daarin verwijs ik de leerlingen rechtstreeks naar het digitale lesmateriaal en daarmee kunnen ze vervolgens zelfstandig aan de slag. Ze zijn niet aan het lokaal verbonden. Als ze ergens anders in het gebouw willen gaan zitten, dan vind ik dat prima. Eerst dacht ik dat het dan een puinzooi zou worden, maar dat valt me alles mee. Uiteindelijk moeten ze toch bewijzen dat ze de stof doorgewerkt hebben. Ze moeten dus wel. De laatste tien minuten van mijn les bestaan dan ook uit evalueren, antwoorden bespreken en de leerlingen kunnen dan hun vragen stellen.”

Over de inhoud van het lesmateriaal is hij zeer tevreden. “De Stercollecties van geschiedenis en mens & maatschappij zijn duidelijk. Alles is goed vindbaar en het voldoet aan de kerndoelen. Het is in orde. Niet te moeilijk. Niet te makkelijk.” Toch is het voor de leerlingen nog wel even wennen. “De kinderen zijn wisselend. Sommigen hebben liever een boek. Ik vind zelf een combinatie van papieren en digitale lesmaterialen ideaal.”

Als de docent advies zou moeten geven aan de stichting dan kan hij maar één ding bedenken: “Ik zou graag willen dat er toetsen komen. Het is veel werk om de toetsen zelf te ontwikkelen.”

Resultaten

Samen met zijn collega’s keek Veldhuis of er verschil is in de resultaten van de leerlingen nu ze op deze manier werken. “Als je kijkt naar hun resultaten in de tijd dat ze met boek werkten en nu ze vanaf hun tablet werken, dan zie je geen significant verschil.”

De toekomst

Veldhuis denkt dat digitaal lesmateriaal de toekomst is. “Steeds meer scholen zullen overstappen op een digitale werkwijze. Dat vereist wel enige moeite. Veel mensen, zowel jong als oud, zitten in een comfortzone. Dit is nieuw en eng. Maar ik denk dat mensen steeds meer gaan uitwisselen. Wat ze in huis hebben, gaan ze vaker ter beschikking stellen. Op de website wikiwijs.nl zie je dat al. Daar wisselen docenten leermethodes en lesinhoud met elkaar uit. Uitgeverijen gaan een steeds kleinere rol spelen en ik denk dat uiteindelijk de boeken verdwijnen.”

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk