Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

"Stercollecties zijn afwisselend en flexibel. Je kunt zelf kiezen wat je nuttig en leuk vindt"

Ze geeft al 7 jaar les op het Greijdanus in Hardenberg. Daar kwam Jolanda Bouwmeester direct vanaf de pabo om les te geven in klas 1 en 3 vwo. Daarnaast rondde ze haar studie Engels af. Eerst werkte Bouwmeester met een digitale methode. Maar omdat het voor de school niet mogelijk was om én tablets én digitale methodes te financieren, gebruikt ze dit jaar voor het eerst de Stercollectie Engels. “Van de docent Nederlands die de Stercollectie al gebruikte, hoorden we positieve geluiden.”

 

“Eerst hebben we een eigen basisarrangement in Wikiwijs gemaakt voor alle vakken. Zo ziet het digitale leermateriaal voor alle vakken er hetzelfde uit. Dat is duidelijker voor de leerlingen. De collega Nederlands heeft mij en mijn collega wegwijs gemaakt in de Stercollectie en in Wikiwijs Maken.”

Dit basisarrangement vullen de docenten zelf met eigen materiaal en linkjes naar onderdelen van de Stercollecties. Vervolgens plaatsen de docenten het arrangement in de elektronische leeromgeving N@tschool.

Afwisselend en actueel

De inhoud bevalt haar goed. “De Stercollectie is afwisselend en er staan leuke filmpjes in. De helpdesk reageert snel op foutjes, waardoor het materiaal up-to-date is en de onderwerpen zijn actueel. Bovendien kan je zelf uitkiezen wat je leuk en nuttig vindt om te gebruiken.”

Flexibel

Ook de flexibiliteit van de Stercollectie vindt Bouwmeester een pluspunt. “Bij het thema Press & Media leek me het speaking onderdeel met speech cards bijvoorbeeld én niet nuttig én niet leuk. Van een ander speaking onderdeel heb ik een debat gemaakt. De opdracht maak ik in Wikiwijs en voor de stellingen gebruik ik de link van VO-content.

Daarnaast kan je bij een Stercollectie meedenken over de ontwikkeling van het materiaal. Het wordt jaarlijks aangepast. Bij een methode zit je er 5 jaar aan vast.”

Nadelen

Toch zitten er ook nadelen aan het zelf arrangeren van leermateriaal. “Doordat van de Stercollecties de antwoorden op de opdrachten niet opslagen worden, ervaren de leerlingen het maken ervan als nutteloos.” Verder hebben de leerlingen in vergelijking met de digitale methode geen voorkeur.

Dat ze zelf toetsen moet maken, vindt Bouwmeester op zich geen probleem. “Behalve voor lees- en luistermateriaal, dat zit wel voldoende in de oefeningen maar is bijna niet te vinden voor toetsen.” Soms is het lastig om zuivere HAVO en/of VWO toetsen te maken. “Door het zelf te maken weet ik niet zeker of ik op het juiste niveau zit.”

Ook heeft ze behoefte aan extra materiaal voor de sterkere en zwakkere leerling. Verdiepingsmateriaal zoekt de docente zelf uit.

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk