Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

Examentips van Ellen Kaspers:

‘De mogelijkheden om te differentiëren zijn gigantisch'

 
Klas: 4 vmbo
Vakken: Nederlands en Frans
School: Calvijn Juliana, Rotterdam


Hoe bereid je jouw leerlingen voor op het examen Frans?

“De afgelopen jaren viel het me op dat er een patroon zit in de examens Frans. We hebben daarom een boekje gemaakt met een woordenlijst en oefenteksten. Die zijn we nu aan het behandelen. Daarna beginnen we met de oefenexamens.”

En voor Nederlands?

“Voor Nederlands oefenen we vanaf het begin van het jaar de stappen die nodig zijn om de verschillende soorten vragen goed te beantwoorden. Iedere periode behandelen we een aantal keer vragen over de hoofdgedachte, indeling, tekstrelaties en betekenissen. We maken ook iedere periode een samenvatting.”

“Daarnaast schrijven we in de eerste periode een zakelijke brief, in de tweede periode een artikel, in de derde een zakelijke e-mail. Als we daarmee klaar zijn, zoals nu, dan gaan we hele examens oefenen.”

Wat zijn de voordelen van Eindexamensite.nl?

“Als je de klas een heel examen laat maken, dan kun je precies zien waar iedere leerling moeite mee heeft en op welk gebied hij of zij het laagste heeft gescoord. De mogelijkheden om te differentiëren zij daardoor gigantisch.”                        

    

'Niet nabesproken oefenexamens zijn    verloren tijd’

Wat kan er beter?

“Het programma onthoudt soms niet alle antwoorden. Met name de antwoorden op de open vragen verdwijnen weleens. Daar heb ik inmiddels contact over met de ontwikkelaar.”

Digitaal examen, een goed idee?

“Zolang het examen op papier wordt gemaakt, blijf ik met mijn leerlingen zowel digitaal als op papier oefenen. Strepen, markeren en aantekeningen maken gaat op papier toch gemakkelijker dan met de tool. Ik denk niet dat het goed is om ook de eindexamens zelf uiteindelijk digitaal te maken. Leerlingen typen sneller dan dat ze schrijven. Ik verwacht dat ze daardoor typefouten maken die ze uit tijdnood niet meer corrigeren.”


Wel doen:

  • “Kwaliteit is beter dan kwantiteit. Je kunt beter twee examens laten maken en die uitgebreid nabespreken, dan zes examens zonder evaluatie.”
  • “Het is essentieel dat je leerlingen de vragen zelf laat nakijken, zorg dus dat ze goede uitwerkingen hebben. Gebruik Eindexamensite.nl en bestel eventueel een extra Examenbundel voor meer toelichting. Zolang een leerling niet kan leren van zijn fouten, is het tijdverspilling.”
  • “Differentiatie is heel belangrijk. Als een leerling goed is in lezen en minder goed in samenvatting maken, dan kan hij of zij de aandacht beter daarop richten.”


Niet doen:

  • Examens niet nabespreken. Dan zijn oefenexamens voor iedereen zonde van de tijd.

 

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk