Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

"De Stercollecties nemen me veel werk uit handen"

“Ik ben er begin van dit schooljaar blind ingestapt”, vertelt Sjoerd Horst, docent economie aan het Twents Carmelcollege, een zogenoemde iPad-school. Hij gebruikt de volledige Stercollectie economie in zijn lessen aan de VMBO KGT-klassen. “Ik heb even gekeken en zag dat alle belangrijke thema’s behandeld worden. Mocht er iets ontbreken dan acht ik mezelf capabel genoeg om dat aan te vullen. Tot nu toe is dat niet nodig geweest.”

 

“Ik ben de enige economiedocent in de VMBO-klassen, dus als ik volgend jaar zeg dat het me niet  bevalt, dan kies ik iets anders. Maar het bevalt goed. De Stercollecties geven voldoende basis en nemen me heel veel werk uit handen. Ik gebruik het als volwaardige methode. Maar net als bij andere methodes gebruik je soms liever je eigen materiaal.

In de acht jaar dat ik lesgeef heb ik heel veel materiaal zelf ontwikkeld. Dat gebruik ik bijvoorbeeld om de stof aan andere vakken te koppelen. Ik geef ook geschiedenis en soms aardrijkskunde. Heb je het over bijvoorbeeld arbeid, dan kan je verbanden leggen.”

“Zelf maak ik snel een PowerPointpresentatie, maar ik weet dat niet alle collega’s dat zo makkelijk doen. Het zou daarom handig zijn als er wat meer standaardmateriaal zou zijn. Hoe meer er klaar staat, hoe makkelijker het is te gebruiken. Het enige wat misschien echt ontbreekt, dat zijn de toetsen. Ik red het zelf wel, maar het zou prettig zijn om een database te hebben met bronnen zoals grafiekjes of testen van de Consumentenbond.”

Leerlingen

“Mijn ervaring is dat leerlingen de opdrachten van de Stercollecties iets serieuzer nemen dan opdrachten in werkboeken. Daarbij denken ze snel: ‘ik schrijf wel een woordje’. De vragen van de Stercollecties zijn compact; de leerlingen werken eraan in de klas en hebben dus weinig huiswerk. Zo blijven ze gemotiveerd. Toch krijgen ze voldoende oefening, want ze snappen het goed.”

“Natuurlijk komen ze ook wel eens in de verleiding om spelletjes te spelen. Wat vroeger met briefjes gebeurde, gebeurt nu digitaal. Bepaalde typen zijn daar vatbaarder voor. We hebben bij ons op school doelbewust niets geblokkeerd, omdat we leerlingen die eigen verantwoordelijkheid willen geven. Dat werkt over het algemeen goed.”

Toegankelijk

“Ik moet zeggen dat de Stercollecties met de iPad ontzettend gemakkelijk toegankelijk zijn, in tegenstelling tot sommige andere methodes die gewoon hun boek achter glas hebben geplaatst. Ik haal de opdrachten van VO-Content naar SOMtoday en plaats een link als een soort app op het startscherm van de iPads, zodat de leerlingen altijd gemakkelijk de opdrachten kunnen terugvinden.”

“Ik zou collega’s zeker aanraden om eens naar de Stercollecties te kijken. Al haal je er maar één thema uit, dan is dat toch mooi meegenomen. Voor economie gaat dat niet ten koste van de kwaliteit; qua inhoud is deze methode net zo goed als andere.”

door Tom van Moll februari 2015

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk