Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

“Leerlingen kozen unaniem voor de Stercollecties”

Iedere docent volgt zijn eigen weg in de onderwijsmogelijkheden van de 21e eeuw, en doet dat in zijn eigen tempo. Economiedocente Fanja Hubers ziet het om zich heen gebeuren. Haar school, het Niftarlake College in Maarssen, kiest voor het pad van het experiment. Vandaag de Stercollecties, morgen projectgestuurd onderwijs.

     

Vorig schooljaar ging Hubers een uitdaging aan: de Stercollecties zouden een jaar lang de methode in mavo 2 vervangen. Het was een van de handvatten die de school bood om aan de slag te gaan met de iPad. “We zijn begonnen in mavo 2, omdat je dan nog kan overstappen als het niet bevalt”, licht Hubers toe. Dat bleek niet nodig.

“Al was het in het begin wel even zoeken naar een goede vorm. De kinderen waren niet gewend om zelfstandig aan de slag te gaan. Voorheen nam ik wel eens schriften in, om te kijken wat ze aan het doen zijn. Dat wilde ik blijven doen. Dan moesten de leerlingen apart opschrijven wat ze in de computer invoerden. Dat was natuurlijk geen doen, daarom heb ik digitale diagnostische testen ingevoerd.”

Na verloop van tijd vond iedereen zijn weg. “Ik heb de leerlingen gevraagd of ze weer terug naar het boek wilden, maar unaniem kozen ze voor de Stercollecties. Dat zegt heel veel: dat ze het prettig vinden werken, dat ze het fijn vinden om zelfstandig aan de slag te zijn en dat ze de opdrachten leuk vinden.”

Ook het onderwerp ‘belastingen’ – niet het favoriete onderdeel van haar vierdeklassers – tackelt ze tegenwoordig met behulp van de Stercollecties. “Of ze beter scoren weet ik nog niet, maar ze gingen er lekker mee aan de slag.” De consequentie is dat ook voor hen nog geen nieuwe druk van de oude methode is besteld.

Themablokken

De volgende stap is dat er komend jaar in mavo 2 een vakoverstijgend project wordt ingevoerd, om daarmee de 21e-eeuwse vaardigheden te ontwikkelen. De eindtermen van economie, en van een aantal andere vakken, worden bijna helemaal geïntegreerd in projecten over bijvoorbeeld geld, vluchtelingen en duurzaamheid. “De leerlingen kunnen vrij zelfstandig aan de slag. Ze houden daarbij een werkwijze aan die vergelijkbaar is met die van de Stercollecties – introductie, productie, presentatie – maar leveren een groter eindproduct en misschien wat meer tussenproducties.”

Actualiteit

“De hele ontwikkeling waar we inzitten, met iPads en digitaal onderwijs, vergt natuurlijk meer werk, maar levert ook veel energie op. Nu ik niet meer zo aan het zoeken bent gaat het als vanzelf. Iedereen moet zijn eigen weg daarin vinden, bij de een gaat dat sneller dan bij de ander.”

Hubers is er nu aan toe om voor zichzelf de lat hoger te leggen. “Volgend jaar wil ik meer gaan arrangeren. Ik wil opdrachtvormen combineren en andere materialen aanbieden. Er zijn bijvoorbeeld genoeg opdrachten die de leerlingen goed in groepjes kunnen doen. Zelf ontwikkelen vind ik ook leuk. Dat is het handige van de Stercollecties: je hebt een basis, zelf kan je de actualiteit opzoeken.”

Dienstverlenend

Het experiment is dus geslaagd; de Stercollecties economie blijven onderdeel uitmaken van het leermateriaal op het Niftarlake College. “Ik ben wel kritisch op het Nederlands, maar dat pas ik gemakkelijk zelf aan. Bovendien merk ik dat de opmerkingen van de gebruikers worden meegenomen in de doorontwikkeling. Ik word heel blij op bijeenkomsten van VO-content: de medewerkers zijn heel dienstverlenend en eerlijk over wat mogelijk is en wat nog niet. Dat is heel inspirerend.”

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk