Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

"Met Stercollecties kunnen leerlingen zelfstandiger werken"

Al ruim zes jaar geeft ze les op de Scholen aan Zee in Den Helder. Vroeger gaf ze les op de havo en het vwo, maar inmiddels houdt ze het bij klas een tot en met vier op de mavo. Miriam Schernus heeft inmiddels anderhalve maand ervaring met de Stercollectie van VO-content. “Jullie zijn mijn proefkonijntjes”, kregen haar leerlingen te horen.

       

“Ik heb een testperiode van in totaal zo’n zes weken met de Stercollectie van VO-content voor het vak Duits. Tijd om voor te bereiden had ik niet en dat is wel even lastig. Je moet toch uitzoeken hoe het werkt. ‘Doe het maar gewoon, dan zien we wel hoe het loopt’, zei ik dan soms tegen mijn leerlingen.”

Wisselende ervaringen

Juist doordat het tijd vergt om er tijdens de lessen achter te komen wat de handigste manier van werken is, was haar mening over de manier van werken wisselend. “Soms ging het heel goed, maar soms ontstond er veel frustratie door sites waar veel reclame om de hoek kwam kijken. 

Daarnaast bevalt het goed. De leerlingen vinden het leuk. De stof bevat veel afwisseling, leuke spelletjes. Uiteindelijk kiezen ze er liever voor om met een spelletje de woordenschat te gaan oefenen, dan woordjes te gaan stampen.

Waarom Stercollecties?

De school kwam in aanraking met het lesmateriaal door een van de medewerkers. “Een collega van mij, die werkzaam was geweest in het beroepsonderwijs, had al met de Stercollecties van VO-content gewerkt. Hij was erg positief. Wij waren nog wel een beetje sceptisch. Bij het vak mens en maatschappij begonnen ze als eerste. Dat beviel goed. Nu wordt het langzamerhand bij steeds meer lessen gebruikt.”

Uiteindelijk gaan de boeken bij de scholengemeenschap er helemaal uit, maar dat betekent niet dat Schernus voor de volle honderd procent overgaat op de digitale manier van werken. “We gaan op deze school helemaal over op laptops zonder boeken. Toch merk ik dat leerlingen het prettig vinden om af en toe nog met een schrift of met losse blaadjes te werken. Volgend jaar gaan we helemaal over, maar ik zal er toch verschillende werkmethodes op nahouden.”

Toekomst

Dat is ook wat ze verwacht in de toekomst. “De boeken gaan eruit en de laptops komen erin, maar ik geloof niet dat alles digitaal wordt. Onze directie is er voorstander van, maar docenten zijn meer verdeeld. Het zal een mix worden en blijven van computer, opdrachten, klassikale uitleg en werken met losse blaadjes.

Leerlingen vinden het niet leuk om alleen maar vanachter de computer te werken. De Stercollecties zullen blijven ontwikkelen en blijven verbeteren en wij raken ook vertrouwd met deze manier van werken. Uiteindelijk zullen de leerlingen hierdoor een stuk zelfstandiger kunnen werken."

Lestip

“Bereid je lessen heel goed voor en zorg dat je weet hoe de Stercollectie in elkaar steekt. Wat houdt het in? Wat voor opdrachten zijn er? Noem het maar op. Het is prettig om van te voren te weten hoe VO-content werkt. Zelf heb ik daar geen tijd voor gehad, maar het is uiteindelijk toch goed gekomen.”

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk