Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

"Het grote voordeel van de Stercollecties is dat je er heel goed mee kunt differentiëren"

Docent Duits Jarik Dunnewind heeft zijn Stercollecties gearrangeerd aan de hand van ‘taalregels’. Daarmee kan hij zijn leerlingen bedienen op drie niveaus. Zij vinden het prettig dat ze in hun eigen tempo en moeilijkheidsgraad kunnen werken. “Dat voorkomt frustraties.”

 

       

Toen Dunnewind 2,5 jaar gelden in de onderbouw havo/vwo van het Greijdanus College in Hardenberg kwam te werken, hadden veel collega’s al leren werken met de Stercollecties door middel van een pilot. Hij haakte aan en vond al doende zijn eigen weg. “Ik vind het heerlijk dat ik zelf kan bepalen wat ik wel gebruik en wat niet. Het grote voordeel van de Stercollecties is dat je er heel goed mee kunt differentiëren. Lezen en luisteren ging eerder klassikaal, nu prikt ieder zijn eigen koptelefoontje in. De leerlingen ervaren dat als heel prettig. Iedereen werkt in zijn eigen tempo. Ze kunnen zelf bijvoorbeeld gemakkelijk een luisteroefening even terugspoelen; dat voorkomt frustraties bij anderen.”

3 niveau’s

Dunnewind heeft het materiaal zo gearrangeerd dat leerlingen erin kunnen werken op drie niveaus: ‘basis’, ‘verdieping’ en ‘excellent’, al zijn er maar weinig die in de laatste categorie vallen. “In de eerste periode van het jaar is het een beetje aftasten, maar je merkt gauw genoeg wie de verdiepingsopdrachten aankunnen. Vanaf periode twee draait iedereen op zijn eigen niveau.”

Taalregels

Om het materiaal beter op maat aan te kunnen bieden, heeft de vakgroep aan de hand van de PTA’s ‘taalregels’ opgesteld. Per schoolniveau en leerjaar is bepaald welke regels, en daarmee welke onderwerpen, er worden behandeld. “Daar zoeken we dan passende oefeningen bij. Voor 3-vwo vinden we de Stercollectie bijvoorbeeld wat te makkelijk: daar voegen we zelf werkbladen in. Het aantal opdrachten van de Stercollecties zou dan ook wat ‘dikker’ mogen. Met zwakke werkwoorden kan je nooit te veel oefenen. En niet alle thema’s sluiten goed op elkaar aan: er is weinig aandacht voor herhaling. Maar dat is het voordeel van arrangeren: we bouwen zelf de herhaling in.”

Tips

Uit eigen ervaring weet Dunnewind dat je de tijd moet nemen om je eigen weg in de nieuwe manier van werken te vinden. “Maak kleine stappen, dan wordt het alleen maar leuker. Het kost tijd om een heel lesprogramma samen te stellen, maar als het eenmaal klaarstaat, kun je daarin makkelijk iets aanpassen. Dat is het grote voordeel.”

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk