Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

"De Stercollecties geven me de vrijheid om te kiezen"

Veel docenten die voor het eerst de papieren lesmethoden aan de wilgen hangen, maken zich zorgen over wat er gebeurt als de techniek het laat afweten. Docent Duits André Leeuwenkamp laat zich daardoor niet verrassen. “Ik heb plan B de afgelopen twee jaar nog niet nodig gehad.”

Zijn leerlingen aan de Mavo aan Zee in Den Helder zijn allemaal in het bezit van een laptop of een tablet, al is het schoolboek nog niet uit alle leslokalen verdwenen.

Vanaf januari vorig schooljaar werd er in de brugklas proefgedraaid met de Stercollectie Duits. Dit jaar wordt tot en met het derde leerjaar volledig met deze methode gewerkt.

Spelletje

Hoewel de school het gebruik van de Stercollecties toejuicht, heeft Leeuwenkamp er zelf voor gekozen deze methode te gebruiken. “De Stercollecties geven me de vrijheid om te kiezen welke thema’s ik aanbied. Ik laat heel gemakkelijk dingen weg en voeg iets toe waar nodig. De Stercollecties bieden veel spelletjes aan in verschillende vormen. Dat is met name voor de visueel ingestelde leerlingen prettig. Ik gebruik een veertigtal YouTube-filmpjes waarin de tekst wordt voorgelezen, met daarbij een afbeelding. Dat is handig voor dyslectici.” Daarnaast staan alle woorden in het overhoringsprogramma Wrts. “Zo bereik ik denk ik wel negentig procent van de leerlingen.”

Toch kiest het merendeel er nu nog voor om voor de toets te leren met de woordenlijsten die Leeuwenkamp uitprint. “Ze moeten eraan wennen; zo’n spelletje zien ze maar als een spelletje. Nu beginnen ze langzaamaan te vertrouwen op het feit dat ze ook op een speelse manier woordjes kunnen leren.”

Enthousiast

Op enkele schrijffout na is Leeuwenkamp tevreden over de Stercollecties. Hij is niet van plan zich te laten verrassen door technische problemen. Hij heeft een eigen website gemaakt waarop de Stercollectie te bereiken is als de ELO het laat afweten. En er is altijd een klassenset van een methode aanwezig voor het geval dat het internet uitvalt.

Hij ziet het wel gebeuren dat er binnen enkele jaren geen schoolboek meer in gebruik is in Den Helder. “Ook de andere vakgroepen zetten steeds meer digitale content in om lessen uitdagender en afwisselender te maken. Ik ervaar dat de school stimuleert dat docenten vanuit lesdoelen gaan redeneren en daar digitale content bij zoeken en deze arrangeren. Alleen dan kan er gepersonaliseerd worden lesgegeven en dat is het uitgangspunt. Ik zie daar veel kansen in."

 

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk