Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

"De leerlingen zijn regisseur van hun leerproces"

Hij geeft al zestien jaar biologie op het Mediacollege in Rotterdam. Anderhalf jaar geleden begon Peter Kunnen, nadat hij getipt was door een van zijn collega’s, met het gebruiken van de Stercollecties van VO-content. Zijn leerlingen mogen zelf bepalen hoe en wanneer ze die gebruiken. “De leerlingen zijn bij mij regisseur van hun eigen leerproces.” 

“Biologie is een hinderlijke last voor mijn leerlingen.” Kunnen geeft les aan de eerste en tweede klas van het vmbo op het Mediacollege. Een school waarin de kinderen zich specialiseren in grafische vormgeving. “Het zijn creatievelingen en ze zijn ontzettend visueel ingesteld. Ze houden er niet van om te leren uit het boek.”

Leerlingen bepalen zelf

Daarom laat hij zijn leerlingen zelf bepalen hoe ze de stof tot zich willen nemen. “Dat kan bij mij onder andere via de Stercollecties, maar ik verplicht het ze niet.” Wel merkt hij dat velen van hen het prettig vinden om met Stercollecties aan de slag te gaan. “Driekwart gaat op deze manier aan de slag.”

Digitaal makkelijker actueel

Biologie is een taai vak en Kunnen vindt dat de stof digitaal makkelijker met zijn tijd mee kan gaan. “Het is belangrijk dat de lesstof blijft actualiseren. Dat maakt de lessen interessanter. Een onderwerp als de vogelgriep is op deze manier makkelijker te behappen.”

Toch vindt hij dat er nog wel wat te wensen overblijft. “Ik denk dat het ontzettend goed zou zijn als er een grote collectie met filmpjes beschikbaar zou zijn. Verdiepende films in de categorie menskunde zou enorm aanspreken. Eetstoornissen, sportblessures en seksualiteit spreekt ze erg aan en iedereen kent dit soort dingen wel in zijn of haar omgeving.”

Regisseur leerproces

Regisseur zijn van het eigen leerproces is een heel belangrijk aspect van zijn manier van lesgeven. “Elke leerling is weer anders ingesteld. De ene moet het zien, de andere moet het horen of voelen. Daarom is het belangrijk om het ze zelf te laten doen en het ze zelf te laten bepalen.”

Meer interactie

“De Stercollecties van VO-content werken prettig”, vindt Kunnen. “Ik ben blij dat we van de bestaande starre methodes af zijn. Ik merk ook dat er meer interactie tussen de docenten is. Het is gebruiksvriendelijk en er staan geen onbegrijpelijke woorden in.” Juist dat maakt het prettig werken met het vak biologie, vindt hij. “Ik geef twee keer twee uur les. Met een boek hou je dat niet vol.”

Kunnen verwacht dat de toekomst van het onderwijs drastisch gaat veranderen. “Vmbo-leerlingen leren de lesstof niet meer. Ze leren hoe ze achter de informatie moeten komen. Hoe ze het moeten opzoeken via het internet.

Ik denk dat meer docenten de leerlingen eigen regisseur moeten laten zijn van hun leerproces. Op deze manier verdwijnt de kennis niet na één of twee dagen, maar onthouden ze het. De rol van docent zal dan ook veranderen. Een docent wordt steeds minder een onderwijzer en steeds meer een coach.”

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk