Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

"Stercollectie biologie biedt prima basis"

Toen GSG Guido de Brès twee jaar geleden overschakelde op digitaal lesmateriaal, bleek dat de methode die werd gebruikt voor biologie enkel de bestaande boeken had gedigitaliseerd. Als noodgreep werden de Stercollecties van VO-content gebruikt als aanvulling. In tegenstelling tot de methode, zijn de Stercollecties interactief. “Het komt veel meer in de buurt van waar we als school naartoe willen”, vertelt Henk-Jan Ebbers, docent biologie, natuurkunde en scheikunde aan de Amersfoortse scholengemeenschap. Sinds begin dit jaar gebruikt hij de Stercollectie als zelfstandige methode in de biologielessen van 1 vmbo tot en met 2 vwo.

Werkwijze

“Ik ben er zelf zomaar ingerold; de Stercollectie werd al gebruikt toen ik hier kwam werken”, geeft hij toe. Desondanks heeft hij wel een routine ontwikkeld waarmee hij de Stercollectie inzet. Hij laat een stuk tekst zien op het smartbord en geeft daarbij uitleg. Dan laat hij de leerlingen de opdrachten maken volgens de voorgeschreven stappen op de website van VO-Content. “Collega’s kiezen er wel eens voor linkjes te plaatsen, maar als er dan een niet werkt, raken leerlingen direct in paniek. Dus van begin af aan heb ik ze direct naar de website verwezen.”

Aanvullen en variëren

Nu en dan vult hij de stof aan met proefjes uit de database van school en varieert hij in de volgorde van de thema’s. Aan het einde van de les, of aan het begin van de volgende, tekent Ebbers af of de leerlingen bij zijn met de opdrachten. Leerlingen moeten nu vaak hun antwoorden nog in het schrift schrijven, omdat de oplossingen van bijvoorbeeld sleepopdrachten niet worden opgeslagen. “Ik vind het daardoor soms wel lastig om het overzicht te behouden.”

Methode

Omdat betaalde methodes meer functies en mogelijkheden bieden, wordt de Stercollectie op het Guido de Brès nu wel opnieuw tegen het licht gehouden. “Als stand-in heeft het prima gewerkt, nu heroverwegen we die keuze. Als je vraagt naar mijn mening, dan vind ik de Stercollectie niet voldoende als zelfstandige methode. Ik zou de Stercollectie liever blijven gebruiken als uitbreiding van de lesstof.

Stel ik geef les over het orgaanstelsel, en VO-content heeft daarover mooie filmpjes of opdrachten, dan kan ik die gebruiken als verdieping en extra oefenstof. Maar ook dan zou het grafisch wat aanlokkelijker moeten worden, zodat het leerlingen uitnodigt om zich erin te verdiepen. Leerlingen zijn daar vatbaar voor.”

Inlogcodes

“Als we ervoor zouden kiezen door te gaan met alleen de Stercollectie, dan zou ik graag zien dat leerlingen hun eigen inlogcode krijgen, zodat bewerkt materiaal blijft staan. Het resultaat van sleepopdrachten verdwijnt bijvoorbeeld. Leerlingen worden zo niet beloond voor hun werk.”

Stercollectie is prima basis

De keuze voor een methode ligt volledig bij de vakgroep, al geeft de school wel financiële richtlijnen en mag er niet te vaak gewisseld worden. “De Stercollectie heeft voldoende inhoud en opdrachten, daar ben ik nooit tegenaan gelopen”, aldus Ebbers. “Maar een betaalde methode biedt meer materiaal, zoals toetsen. Mijn advies als de keuze daarvoor niet haalbaar is: probeer je eigen weg te vinden in de Stercollectie. In de basis is die prima.”

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk