Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

"Ik denk dat de prestaties beter zijn, juist omdat ik de methoden afwissel"

Het Herbert Vissers College in Nieuw-Vennep kent een pioniersclub van docenten die enthousiast de mogelijkheden van digitale leermiddelen onderzoeken. Onder hen is biologiedocent Esther Jonker. In haar iPad-klassen 2 atheneum en 2 gymnasium biedt ze onder andere de Stercollecties aan. “De resultaten zijn beter als de leerling de manier van leren kan kiezen die het beste bij hem past.”

“Om te beginnen vind ik dat wij leerlingen opleiden om stevig in de maatschappij te staan; ict is daar nu eenmaal een onderdeel van. In de tweede plaats vind ik het erg leuk om te zoeken naar verschillende manieren om mijn vak uit te dragen. Digitaal werken is daarbij een middel, geen doel. Ten derde denk ik ook dat we ermee rekening moeten houden dat niet iedereen hetzelfde leert.

Ik vind het daarom belangrijk om verschillende methoden aan te bieden. Ik geloof dat de resultaten beter zijn als de leerling de manier van leren kan kiezen die het beste bij hem past.”

Arrangementje

“Ik ga uit van het boek en daarbij ga ik op zoek naar aanvullend materiaal. Dat zet ik dan in een arrangementje. Ik maak regelmatig opdrachten zelf, maar als het beschikbare materiaal goed is, waarom zou ik het dan niet gebruiken? Het voordeel van de Stercollecties is dat leerlingen die thuis nog een keer kunnen doornemen.

Erfelijkheid is bijvoorbeeld een lastig onderwerp. In de Stercollectie staat daarover maar een heel kort stukje tekst. Die loop ik klassikaal met de leerlingen door om te bekijken wat er nu eigenlijk staat. Een aantal leerlingen denkt dan: ik zie het thuis wel. Anderen hebben er meer moeite mee, en met hen ga je aan de slag. Dan ben je al aan het differentiëren.” 

 “Ik probeer leerlingen veel vrijheid te geven in de keuze voor leermiddelen, toch zou ik het jammer vinden als ze alleen het boek gebruiken. De opdrachten van VO-content en die van mijzelf zijn praktijkgerichter dan de reproductievragen in het boek. Ik denk dat de prestaties beter zijn, juist omdat ik de methoden afwissel.”

Probeer het gewoon uit

“Mijn advies? Probeer het gewoon uit, wees niet bang. Wij zijn allemaal goed opgeleid, hebben veel vakkennis en zijn heel goed in staat om te beoordelen of materiaal past bij de leerdoelen. En kijk eens bij collega’s, zoals wij doen in de pioniersclub en met andere scholen binnen de stichting. Vraag ook zeker aan de leerlingen wat ze ervan vinden. Met name voor de creatieve opdrachten doen ze echt hun best!”

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk