Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

Ouders zien op een hele andere manier hoe hun kind zich ontwikkelt

Portfolio-site is ontwikkeld in nauwe samenwerking met kritische docenten. Mariska van den Heuvel, mentor van vmbo-basis en -kader van het Corlaer College, is een van hen. Dankzij de tool werken alle partijen op haar school nog beter samen aan de ontwikkeling van de individuele leerling. ‘Ik, de school, leerlingen en ouders, iedereen is supertevreden.’

Waarom heb je meegedaan aan de pilot van Portfolio-site?

Het bijhouden van een portfolio past bij het motto van onze school ‘100% jezelf’. Het wordt bovendien verplicht om er een mee te nemen naar het mbo. 

We waren daarom op zoek naar manieren om vaardigheden zichtbaar te maken. We zijn bij meerdere scholen gaan kijken, maar veel andere producten vonden we te talig. 

Toen stelde onze afdelingsleider voor om eens naar Portfolio-site te kijken. We gebruiken de tool nu in de eerste en tweede klas. Komend schooljaar voeren we het portfolio ook in de derde klas in.

Wat is je eigen motivatie om ermee te werken?

Ik vind het heel waardevol dat leerlingen inzicht krijgen in hun eigen vaardigheden. Zo zien ze waar ze goed in zijn en hoe ze kunnen versterken wat ze minder goed doen. Het is ontzettend leuk om daarmee bezig te zijn. Van de drie mentoruren worden er twee aan het portfolio besteed.

In plaats van de tienminutengesprekken houdt de leerling nu twee keer per jaar driehoeksgesprekken met zijn mentor en ouders. Ouders zijn er heel erg bij betrokken en waarderen het portfolio enorm. Zij zien op een hele andere manier hoe hun kind zich ontwikkelt.

Waarom ben je zo enthousiast over Portfolio-site?

Omdat je ziet dat het werkt, voor de leerling en voor de docent. Je vindt alles in één tool! De leerlingen kunnen bijvoorbeeld zaken waar ze trots op zijn extra belichten. Ik ben nog geen leerling tegengekomen die er niet mee overweg kon. De docenten kunnen er ook mee uit de voeten, vooral omdat wij ze vooraf goed instrueren. 

Hoe heb je de implementatie aangepakt?

In de beginfase ben ik er eerst zelf mee aan de slag gegaan, maar daarna heb ik zoveel mogelijk mensen erbij betrokken, dan verloopt de implementatie soepeler. We hebben met een werkgroep bedacht welke competenties wij belangrijk vinden. Daaruit hebben we een top-5 samengesteld.

Vervolgens hebben we die uitgewerkt in vaardigheden en taken. In de komende bijeenkomst gaan we met alle mentoren het portfolio voor de derde klas klaarzetten. Zelf ben ik één uur in de week uitgeroosterd om hulp te bieden aan leerlingen en docenten. Als je iedereen erbij betrekt, gaat het echt leven.

Wat zijn voor jou de onderscheidende voordelen van Portfolio-site?

De indeling is overzichtelijk, je kunt gemakkelijk alles terugvinden. De leerling ziet bij het maken van taken meteen aan welke competenties hij werkt. Het is kort, bondig en duidelijk. Ik, de school, leerlingen en ouders, iedereen is supertevreden.

Stel een vraag Helpdesk