Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

“Kies zelf welke onderdelen je wel, en welke je niet gebruikt”

Het liefst houdt informaticadocent Harry le Grand zich in de les met de praktijk bezig. Met de theorie kunnen zijn havoklassen immers uitstekend zelf aan de slag. De opdrachten die hij niet nuttig vindt, laten ze gewoon achterwege. “Ik kies ervoor om geen verdieping aan te brengen in de theorie.”

Anderhalf jaar werkt Harry le Grand nu met de Stercollecties Informatica in de bovenbouw. Die sluiten goed aan op zijn manier van lesgeven, waarbij hij een scherp onderscheid maakt tussen theorie en praktijk.

“In de lessen bouwen we een website met behulp van code, of we laten een robotwagentje met Ordino rondrijden. De theorie doen ze redelijk zelfstandig. Ik heb de modules die ik wil gebruiken in een arrangement in Wikiwijs gezet. Een keer in de zoveel tijd krijgen ze daarover een PTA-toets. Natuurlijk kunnen ze in de les altijd vragen stellen en overleggen.”

Eisen en verwachtingen

Zijn school, het Mondriaancollege in Oss, was al enige tijd deelnemer van VO-content toen le Grand overstapte naar de Stercollecties. “Ik gebruikte eerst een andere methode, maar die veranderde te weinig mee met het examenprogramma. Enigma, dat de basis is voor de Stercollecties, is juist op de nieuwe eisen gebaseerd. Daarnaast, laten we wel wezen, is VO-content goedkoper. En als het materiaal toch beschikbaar is, waarom niet? Al controleer je natuurlijk eerst of de inhoud wel aan je verwachtingen voldoet.”


Kunst van het weglaten

Juist omdat hij zijn leerlingen zelfstandig aan het werk zet met de theorie, beoordeelt hij kritisch wat hij voor zijn lessen belangrijk vindt. “In havo-4 leren ze programmeren met HTML5, CCS3 en Javascript. Die module bevalt goed. Er is een fijn controlemiddel ingebouwd: de leerlingen zien meteen of ze het goed doen.” Maar niet alles vindt hij relevant. “Ik kies ervoor om geen verdieping aan te brengen in de theorie. De module Computerarchitectuur vind ik bijvoorbeeld te ver gaan, die gebruik ik niet. Soms laat ik ze vragen overslaan, zoals ‘Wat gebruik jij voor sociale media?’, die vind ik niet zo nuttig. Ik leg de nadruk echt op de praktijk. Met de toetsen controleer ik hoofdzakelijk of ze de begrippen hebben geleerd, niet of ze antwoorden kunnen beredeneren.”


Zelfstandig

De leerlingen reageren wisselend op deze manier van werken, merkt le Grand. “Ze zijn niet zo gewend dat ze het helemaal zelf moeten doen. Ze hebben soms moeite om het totaaloverzicht te houden, dat is jammer. De modules bestaan uit een heleboel kleine hoofdstukjes met korte teksten. Die zouden wel samengevoegd mogen worden, al zou ik dat eventueel ook zelf in WikiWijs kunnen doen en voor die onderwerpen die nog ontbreken, ontwikkelen we daarom nu zelf modules.”

Op deze manier maakt le Grand toch gebruik van de flexibiliteit van de Stercollecties. “Ik vind ze prettig werken, met name omdat je zelf een programma samen kunt stellen, zonder dat de leerlingen allerlei dingen te zien krijgen die ze toch niet hoeven te doen. Als tip zou ik daarom willen meegeven, dat je als docent zelf goed bekijkt welke onderdelen je wel, en welke je niet gebruikt.”

Stel een vraag Helpdesk