Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

Leermiddelenbeleidsplan: kritisch & bewust kijken naar leermiddelen

Een leermiddelenbeleidsplan is voor scholen hét instrument om bewust na te denken over keuzes in methodes. Zo heeft Bas Timmer, directeur locatie Twello van Zone.college het ook ervaren. Natuurlijk is dat voor elke onderwijsorganisatie anders. ‘VO-content heeft ons wel het wiel laten uitvinden, maar wel op basis van bestaande wielen.’

Net als veel andere onderwijsorganisaties moest Zone.college (oosten van Nederland, zes voortgezet-onderwijslocaties en een deel mbo met in totaal zo’n 8.000 leerlingen) hun leermiddelen aanbesteden. Daarmee word je met je neus op de feiten gedrukt, zegt Bas Timmer. ‘We hadden eigenlijk geen greep op onze leermiddelen. We schaften boeken en lesmethodes aan zonder daar al te veel over na te denken. Het was een goed moment om kritisch naar onze leermiddelen te kijken.’

Bestaande wielen

Nu kun je als organisatie proberen het wiel opnieuw uit te vinden. Dat is een beetje eigen aan het onderwijs, volgens Timmer. ‘Al heeft elke school zijn eigen visie en aanpak, er zijn zeker overeenkomsten. Zone.college deelt kennis met andere scholen als het gaat om ICT.

Toen we inzicht wilden in onze leermiddelen, hoorden we vanuit dat netwerk: ga eens met VO-content praten. Dat hebben we gedaan en zij hebben ons wel het wiel laten uitvinden, maar wel op basis van bestaande wielen, om het zo maar uit te drukken.’

Toegevoegde waarde

Timmer kijkt positief terug op het proces en op de ondersteuning daarbij van VO-content. ‘De begeleider van VO-content pakte het aan op een manier die aansloot bij de cultuur in onze organisatie. Daardoor konden ook docenten het bewust kijken naar leermiddelen direct toepassen in hun werk.’ Als directeur én oud-economieleraar is zijn conclusie helder. ‘Het leermiddelenbeleidsplan heeft toegevoegde waarde’, zegt Timmer. ‘En bij VO-content krijg je waar voor je geld.’

Meer weten?

Lees meer over het proces en hoe Zone.college dat heeft ervaren in het uitgebreidere artikel:

Leermiddelenbeleidsplan biedt concrete kaders en criteria voor onderwijsambities


Wil je meer informatie of heb je vragen? Mail dan Joost Dusseljee of bel 030 232 48 22

VO-content werkt zonder winstoogmerk. Voor deelnemende scholen betekent dit dat zij nooit meer dan de kostprijs betalen.

 

Stel een vraag Helpdesk