Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

“...De stercollecties zijn verdiepend en verbredend; ik vind ze echt goed!..”

Economiedocent Erik van Dijk

De verzekering op je scooter, een lening voor de nieuwste telefoon: Erik van Dijk benadrukt in zijn lessen vooral de praktische kant van het vak economie. De Stercollecties helpen hem daarbij. “Het boek is een kader, maar links en rechts daarvan gebeurt nog veel meer.”

Twaalf jaar geleden verruilde Erik van Dijk zijn commerciële functie als verkoper van kantoormeubelen voor het docentschap. Nu is hij docent economie aan het CSG Willem De Zwijger in Schoonhoven, en geeft hij les aan vmbo 1 t/m 4, havo 3 en vwo 3. “Op een gegeven moment kom je op een punt dat je denkt, ik wil wat anders. Ik werk graag met jongeren en economie is altijd een hobby geweest.”

De eerste vijf jaar waren pittig, vertelt hij, maar daarna kon hij bouwen aan een goede relatie met zijn leerlingen. De rol zit hem nu als gegoten. “Ik houd ontzettend van mijn vak en vind het een uitdaging om dat aan jongeren over te brengen.”

Praktische benadering

In zijn lessen probeert Erik zo praktisch mogelijk bezig te zijn, zodat zijn leerlingen weten waarom ze iets moeten leren. “Ik heb interesse in alles wat er 360 graden om me heen in de wereld gebeurt. Ik leg constant bruggen van de methode naar de buitenwereld. Als de begroting op Prinsjesdag wordt gepresenteerd, dan blijft het boek vaak dicht. Economie is geen saai vak, het moet interessant voor ze zijn. Zo’n scooter verzekeren bijvoorbeeld, daar moet je iedere maand voor betalen. Leg je dat geld opzij? En je wéét wel dat lenen geld kost, maar reken eens na hoeveel precies. Die aanpak werkt goed.”

“Financieel bewustzijn, dat vind ik heel belangrijk. Ik pleit er al jaren voor om dat vast in het curriculum te krijgen, zodat er landelijk meer aandacht aan besteed wordt. Daarover sta ik in contact met Nibud en Wijzer in Geldzaken. Ik heb er ook ooit een gesprek over gehad met Maxima”, zegt hij. Niet verwonderlijk dus, dat hij juist de modules uit de Stercollecties gebruikt die daarbij aansluiten, zoals ‘Rondkomen’ en ‘Risico en informatie’.

Verdiepend en verbredend

Erik maakte een jaar of zes kennis met de Stercollecties, via de nieuwsbrief. Hij was meteen verkocht. “Ik las het en voelde meteen een klik: dat is leuk! Ik werk graag met ict en probeer van alles uit. De leerlingen zijn ook graag digitaal bezig; ze houden er niet van om de hele dag naar een docent te luisteren. De Stercollecties zijn daarom een heel leuke aanvulling. Ze zitten professioneel in elkaar, de onderwerpen zijn goed gekozen. Ze zijn verdiepend en verbredend; ik vind ze echt goed!”

Gedeeltelijk gebruikt Erik de Stercollecties als vervanging van het boek, gedeeltelijk ter aanvulling. “Bij een onderwerp sla ik eerst het boek open en vervolgens bepaal ik wat ik voor dat onderwerp wil gebruiken. Het boek is een kader, maar links en rechts daarvan gebeurt nog veel meer.”

Dankzij de Stercollecties kan hij eenvoudig differentiëren, door leerlingen makkelijke of moeilijke vragen voor te leggen. “Meestal laat ik ze zelf kiezen. VMBO-leerlingen vinden het al snel moeilijk, maar vwo-leerlingen zoeken zelf eerder uitdaging.”

Het komende leerjaar wordt er op het Willem de Zwijger een 80-minutenrooster ingevoerd. Digitaal onderwijs wordt dan een vast onderdeel in Eriks lessen. “De Stercollecties gaan daar zeker deel van uitmaken.”

Vlag dekt de lading

Door deel te nemen aan het docentenpanel heeft Erik de vernieuwde Stercollectie Economie al in een vroeg stadium kunnen beoordelen. Ze zijn zeker verbeterd, vindt hij. “Ik bekijk ze echt door de ogen van de vmbo-leerling. Er worden makkelijke woorden gebruikt, maar de vlag dekt toch de lading.”

Verbeterpunten, die blijven er natuurlijk altijd. “Van mij mag het allemaal nog actueler. Corona, Brexit, meer van dat spul. En kijk eens naar de lay-out, werk wat meer met kleuren en gebruik nog meer video’s. Zodat leerlingen eerder zeggen, hé, da’s gaaf. En dan moet je als docent eens gaan zitten en alleen maar luisteren. Dat is echt leuk. Je hoort dan je eigen uitleg terug: ‘Nee, dat moet zó: uitgaven rechts!’ Dan zijn ze echt aan het leren.”

    

 

 

Stel een vraag Helpdesk