Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

‘Leerlingen betrekken is goud waard’

Geschreven door Tom van Moll op 15 november 2016

Interview met Sander Niessing, docent biologie / ict-innovator en Jelte van Bommel, leerling / it-coach op het Liemers College

Op alle vestigingen van het Liemers College in Didam en Zevenaar worden leerlingen actief betrokken bij de vormgeving van het onderwijs en de schoolorganisatie. Ze hebben frisse ideeën en kunnen elkaar, maar ook docenten ondersteunen bij het gebruik van ICT in de klas.

“Leerlingen hebben uitgesproken ideeën over wat zij goed onderwijs vinden”, vertelt Sander Niessing, docent biologie en ICT-innovator op de school. “Het Liemers College wil gebruikmaken van deze ideeën, want luisteren naar leerlingen leidt tot beter onderwijs en een positief leer- en werkklimaat.”

De leerlingen worden op verschillende manieren betrokken bij het inrichten van het onderwijs. Leerlingen, docenten en directie­leden gaan samen op bezoek bij scholen met best practices. Ook hebben de leerlingen al jaren een actieve rol bij het ondersteunen van medeleerlingen, wat ‘peersupport’ wordt genoemd. Een voorbeeld hiervan zijn de IT-coaches: leerlingen die zichzelf vrijwillig hebben opgegeven om medeleerlingen te ondersteunen bij het werken en leren met een eigen device.

     

Tip van Sander en Jelte:

Betrek leerlingen op verschillende manieren bij het inrichten van het onderwijs. Leerlingen hebben uitgesproken ideeën over wat zij goed onderwijs vinden.

In iedere klas worden er twee IT-coaches opgeleid om klasgenoten te ondersteunen. Zij kunnen doorgroeien tot IT-coach+. De IT-coaches+ beheren samen een zelf opgezet online platform, itcoaches.nl, waar mede­leerlingen terechtkunnen met vragen. “Deze leerlingen zijn zo talentvol en ­gespecialiseerd in een onderwerp dat ook veel docenten bij hen komen voor hulp. Zo worden talenten bij het onderwijs betrokken en zij krijgen waardering van hun medeleerlingen en docenten.”

“Op de vraag hoe een schooldag er in de toekomst uitziet, kwamen leerlingen niet alleen met een andere indeling van de schoolweek, maar ook met voorwaarden voor een nieuw leerplatform. Deze leerlingen bouwden een eigen app waar alles in zit dat zij misten. Dit soort initiatieven zijn goud waard.”

Leerlingen kwamen niet alleen met een andere ­indeling van de schoolweek, maar ook met voorwaarden voor een nieuw leerplatform


Jelte van Bommel heeft plezier in zijn rol als IT-coach, laat hij via een app weten, maar heeft het er wel druk mee. “Vroeger zei ik tegen alles ja. Een PowerPoint maken voor een leraar, uitlegfilmpjes maken voor wiskunde of bijvoorbeeld bijles geven.

Vorig jaar werd het moeilijk om dat soort dingen te blijven doen naast het ‘reguliere’ schoolprogramma, elke week drie avonden sporten en contacten met vrienden onderhouden. Ik ben het toen een beetje gaan afbouwen. Nu geef ik eigenlijk alleen nog af en toe bijles. Daarnaast help ik zo nu en dan docenten als ze problemen met de computer hebben. Verzoekjes zoals ‘Ik wil graag een mooie video om te laten zien in de klas’ zijn echter nog steeds welkom! :)”

 

Terug naar blogoverzicht
Stel een vraag Helpdesk