Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

‘Docenten maken hun eigen leerlijnen en leggen dwarsverbanden’

Geschreven door Tom van Moll op 15 november 2016

Interview met Koen Evers, docent / projectleider en Tom van den Brink, conrector havo op het Cambium College

Iedere donderdagmiddag komt op het Cambium College in Zaltbommel een ‘leergemeenschap’ van docenten bij elkaar die het brugklascurriculum voor volgend jaar ontwerpen. De bijeenkomsten worden voorbereid door een projectleider, die er ook op toeziet dat de doelen worden behaald.

Nog maar anderhalf jaar geleden werd ICT op het Cambium College slechts mondjesmaat gebruikt. Inmiddels is er flink geïnvesteerd in de infrastructuur en is er een laptoppilot van start gegaan in twee brugklassen. De sleutel van succes lijkt te liggen in planning en coördinatie. Terwijl conrector havo Tom van den Brink verantwoording aflegt aan de directie, stuurt project­leider Koen Evers de docenten aan.

Ik zorg ervoor dat de docenten zelf doelen stellen


“Het eerste cohort leraren dat in de pilotklassen lesgeeft, heeft zich daarvoor zelf aangemeld”, vertelt Tom. “Die docenten vormen nu een ‘leergemeenschap’ om het curriculum voor de brugklas te ontwikkelen. Volgend jaar zullen ook hun collega’s met dat materiaal moeten werken.”

Iedere donderdagmiddag gaan de docenten aan de slag met hun eigen lesprogramma. Door dat in één ruimte te doen, kunnen ze onder andere gemakkelijker dwarsverbanden tussen vakken leggen en proefwerkroosters afstemmen. Koen: “Het is belangrijk dat de agenda van die bijeenkomsten er zó uitziet dat je elkaar nodig hebt, anders gaan mensen hun lessen thuis voorbereiden.”

   

Tip van Tom en Huub:

Kom mensen tegemoet in het taakbeleid. En wil je een grote slag maken, dan moet je mensen ook fysiek bij elkaar brengen. Inroosteren dus.

De bijeenkomsten volgen een cyclus van vier weken. Tijdens de eerste bijeenkomst wordt de leerlijn uitgezet. De week erna gaan de docenten in werkgroepen aan de slag, bijvoor­beeld om te kijken hoe Officevaardig­heden bij verschillende vakken ondergebracht kunnen worden. In de derde week is er ­ruimte­ voor scholing, waarvoor externe experts kunnen worden ingeschakeld. In de laatste bijeenkomst van de cyclus wordt gekeken naar wat verschillende onderwijsideeën voor het curriculum kunnen betekenen.

Belangrijkste leerpunt tot nu toe? Tijd. Tom: “Je moet je mensen tegemoetkomen in het taakbeleid. Iedere docent krijgt 90 uur om te professionaliseren, die kan je hiervoor volledig inzetten.” Koen: “Maar willen we een grote slag maken, dan moeten we mensen ook fysiek bij elkaar brengen. Inroosteren dus.”

Het is de verantwoordelijkheid van de project­leider om ‘het vuurtje brandend te houden’. Koen: “Ik zorg ervoor dat de docen­ten zelf doelen stellen en zie erop toe dat die worden behaald.” Daar ligt ook een belang­rijke taak voor Tom: “Ik ben verantwoordelijk voor het functioneren van het personeel.”

Terug naar blogoverzicht
Stel een vraag Helpdesk